Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 08, 2011

Chinese overheid blijft problemen voor zakenleven

De meerderheid van de grote bedrijven is ervan overtuigd dat China meer mogelijkheden te bieden heeft dan eender welke andere wereldmarkt, maar steeds meer groeit de bekommernis over bemoeienissen van de Chinese overheid. Dat is de conclusie van een enquête van uitgever PublicAffairs Asia en het pr-netwerk Edelman bij executives van bedrijven over de hele wereld. China wordt door de respondenten strategisch de belangrijkste markt van de wereld genoemd, gevolgd door de Verenigde Staten, Azië, de Europese Unie, Latijns-America en Afrika.

"Het is duidelijk dat grote bedrijven China bekijken als het speerpunt van hun groeistrategie," merkt Mark Hass, president van Edelman China, op. "Met een dreigende recessie in Europa en een zwakke Amerikaanse economie wordt China door de grote bedrijven gezien als een lichtpunt in een wereldwijde donkere economische tunnel." Daarentegen merkt 77 procent van de ondervraagden op dat het jongste vijfjarenplan van de Chinese regering wellicht zal leiden tot een grotere inmenging van de overheid in de industrie en de economie.

Volgens 91 procent van de ondervraagden is het voor buitenlandse bedrijven dan ook noodzakelijk om een gestructureerde strategie te ontwikkelen voor de uitbouw van relaties met de Chinese overheid. Er wordt aan toegevoegd dat die activiteiten tot het kernaspect van de bedrijfsplannen zullen behoren. Volgens 70 procent zal de eigen activiteit op het gebied van public relations de volgende jaren gevoelig toenemen om in te spelen op het evoluerende klimaat.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home