Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 03, 2011

Chinese media mogen geen ongeverifieerde online content overnemen

China heeft nieuwe regels uitgewerkt die de lokale media moeten tegenhouden om gebruik te maken van ongecontroleerde informatie op het internet. Daarmee wil de Chinese regering naar eigen zeggen zijn strijd tegen online geruchten verder zetten. De Chinese General Administration of Press and Publication (GAPP) benadrukte dat de maatregel moet helpen om te vermijden dat gefabriceerde berichtgeving de traditionele media zou kunnen bereiken.

"Er is duidelijk een stijging merkbaar in de verspreiding van valse berichtgeving," wordt er opgemerkt. "Die valse berichten beschadigen het imago van de overheid, maar heeft ook een negatieve impact op de geloofwaardigheid van de mediabedrijven." Door de nieuwe regelgeving is het Chinese media verboden om gebruik te maken van ongeverifieerde informatie die afkomstig is van het internet of mobiele telefoons. Elke berichtgeving die langs deze kanalen wordt verspreid, moet volgens de nieuwe regelgeving op zijn waarheidsgehalte worden gecontroleerd.

De Chinese autoriteiten proberen met een reeks maatregelen de toenemende invloed van de populaire Chinese sociale netwerken in te dammen. Het internet wordt al langer gecensureerd op het gebied van kritische of politiek gevoelige content. Sociale media zoals de microbloggingsite Sina Weibo worden steeds meer belangrijke platformen voor de Chinese publieke opinie. Chinese sociale media hebben inmiddels al meer dan 250 geregistreerde gebruikers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home