Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 03, 2011

Britse lezers zondagskranten haken massaal af

Sinds het verdwijnen van de Britse tabloid News of the World lijken veel Britten gestopt te zijn met het lezen van een zondagskrant. Dat blijkt uit cijfers van de Britse National Readership Survey. In de tweede helft van de maand juli van dit jaar werd News of the World, dat betrokken was geraakt in een groot schandaal van afluisterpraktijken, door eigenaar News Corp uit de markt gehaald. De cijfers van de National Readership Survey geeft echter aan dat vele lezers van News of the World niet naar een andere nationale zondagskrant zijn overgestapt.

De voorbije vijftig jaar had News of the World de populairste zondagskrant op de Britse markt. Tijdens de eerste helft van dit jaar zou de tabloid van News Corp ongeveer 7,21 miljoen lezers hebben gehad, waarbij 4,3 miljoen gebruikers aangaven geen andere zondagskrant te lezen (60 procent). Een groep van 16 procent zei ook lezer te zijn van de Sunday Mirror, gevolgd door Mail on Sunday (11 procent), The People (9 procent) en Daily Star Sunday (6 procent).

Het lijkt er volgens de National Readership Survey echter op dat een groot gedeelte van de 4,3 miljoen exclusieve lezers van News of the World helemaal uit de markt van de zondagskranten is verdwenen. Er wordt opgemerkt dat de zondagskranten tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 19,2 miljoen lezers hadden, maar dat is tijdens het derde kwartaal met 17 procent teruggevallen tot 15,8 miljoen gebruikers. Indien abstractie wordt gemaakt van News of the World zouden de andere zondagskranten slechts 6 procent lezers hebben bijgewonnen.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home