Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 11, 2011

Nieuw-Zeelands persbureau zet activiteiten stop

Het persbureau New Zealand Press Association (NZPA) heeft de deuren definitief gesloten. Daarmee komt een einde aan 132 persgeschiedenis in Nieuw-Zeeland. Het persbureau is het slachtoffer geworden van de veranderende technologieƫn en een consolidatie in de mediasector. Twee Australische mediaconcerns hebben het grootste gedeelte van de Nieuw-Zeelandse kranten opgekocht en de kranten uit die ketens wisselen onderling nieuwsberichten uit, waardoor de behoefte aan externe nieuwsdiensten gevoelig is gedaald.

Persbureaus zoals New Zealand Press Association verkopen hun content traditioneel aan kranten, audiovisuele media en online providers in plaats van rechtstreeks aan het publiek. "Net zoals andere persbureaus heeft New Zealand Press Association geprobeerd om zich de voorbije jaren aan de nieuwe evoluties aan te passen," merkt sectorgenoot Associated Press (AP) op. "Daarbij werd naar nieuwe klanten gezocht buiten zijn traditionele afnemers."

De grote mediagroepen zijn de grootste klanten van het Nieuw-Zeelandse persbureaus, dat via een coƶperatief model ook eigendom was van diezelfde krantenconcerns. "Uiteindelijk werd het persbureau echter helemaal uit de markt geduwd," voert Associated Press nog aan. "De genadeslag volgde echter in april van dit jaar toen de Australische groep Fairfax Media, die in Nieuw-Zeeland meer dan zeventig kranten bezit, zijn samenwerking met het persbureau opzegde."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home