Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 21, 2011

Internet wijzigt aankoopgewoontes merendeel consumenten

Het internet speelt een belangrijke rol in het vormen van aankoopgewoontes, maar marketeers moeten daarbij een evenwicht creëren tussen paid (sponsoring en adverteren), earned (mond-aan-mond reclame) en owned (eigen communicatiekanalen) media om zich in de markt te plaatsen. Dat is de conclusie van een internationaal rapport van het bureau Initiative. Volgens 56 procent van de ondervraagden heeft het internet een belangrijke invloed gehad op hun veranderende aankoopgedrag. Bij mobiele telefoons loopt dat op tot 73 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de volwassenen op het internet naar informatie zoekt over merken. In de autosector loopt dat op tot 66 procent, maar voor shampoo daalt dat tot 29 procent. Er wordt aan toegevoegd dat vooral in China en Spanje informatie naar informatie over merken. Er wordt aan toegevoegd dat 45 procent meer tijd besteden aan aankoopbeslissingen. Bij mobiele telefoons loopt dat op tot bijna 60 procent.

Er wordt aan toegevoegd dat 45 procent van de respondenten zou weigeren een merk te kopen indien ze online niet de geschikte informatie vinden. Bij mobiele merken loopt dat op tot 58 procent, gevolgd door televisietoestellen en computers (55 procent) en auto's (54 procent). Ook zegt 54 procent merkinformatie, met inbegrip van coupons en aanbiedingen, via email en sociale media met anderen gedeeld te hebben. Informatieve doeleinden worden daarbij door 39 procent genoemd, terwijl 27 procent geeft dat die praktijk een essentieel onderdeel van het leven is geworden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat 50 procent van de earned media rechtstreeks wordt beïnvloed door paid en owned media.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home