Duidelijke verschuiving in alcoholconsumptie jonge Britten
In Groot-Brittannië valt er een duidelijke verschuiving in het drinkgedrag van jonge consumenten op te merken. Er is duidelijk een trend naar thuisconsumptie. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Mintel. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierentwintig jaar geeft 55 procent bij speciale gelegenheden thuis alcohol geconsumeerd te hebben. Bij de gemiddelde Britse bevolking wordt een niveau van 41 procent opgetekend.
"De belangrijkste oorzaak van deze trend is de prijs," merkt Mintel op. "Ruim driekwart geeft aan dat het goedkoper is om thuis alcohol te consumeren dan in de horeca." Volgens Mintel heeft de markt van de thuisconsumptie in Groot-Brittannië een waarde van 15,6 miljard pond. Dat betekent een stijging met 20 procent op vijf jaar tijd. Naar echte waarde is er echter een daling met 0,5 procent. Het voorbije jaar consumeerde 75,4 procent van de Britse bevolking thuis alcohol. Het jaar voordien was dat 75,4 procent.
"Het feit dat de thuisconsumptie nog altijd goedkoper is, betekent echter dat deze markt nog niet het slachtoffer is geworden van de grote terugval die in de horeca-sector werd opgetekend," merkt Mintel op. "De Britse horecasector kende vorig jaar nog een penetratie van 56 procent. Het jaar voordien bedroeg die penetratie nog 62 procent." In de Britse thuisconsumptie staat witte wijn op de eerste plaats (44 procent), gevolgd door rode wijn (40 procent), lager (39 procent), rosé (29 procent) en sterke dranken (28 procent).
Bij rosé wijn werd wel een stijging met 7 procent opgetekend, terwijl witte wijn een stijging met 2 procent liet optekenen. De verkoop van rode wijn viel daarentegen met 3 procent terug. Bij mannen staat lager op de eerste plaats (51 procent), gevolgd door rode wijn (42 procent), witte wijn (42 procent), cider (32 procent) en ale (30 procent). Vrouwen hebben de grootste voorkeur voor witte wijn (47 procent), rode wijn (39 procent), rosé (32 procent), sterke dranken (28 procent) en lager (26 procent).
"De belangrijkste oorzaak van deze trend is de prijs," merkt Mintel op. "Ruim driekwart geeft aan dat het goedkoper is om thuis alcohol te consumeren dan in de horeca." Volgens Mintel heeft de markt van de thuisconsumptie in Groot-Brittannië een waarde van 15,6 miljard pond. Dat betekent een stijging met 20 procent op vijf jaar tijd. Naar echte waarde is er echter een daling met 0,5 procent. Het voorbije jaar consumeerde 75,4 procent van de Britse bevolking thuis alcohol. Het jaar voordien was dat 75,4 procent.
"Het feit dat de thuisconsumptie nog altijd goedkoper is, betekent echter dat deze markt nog niet het slachtoffer is geworden van de grote terugval die in de horeca-sector werd opgetekend," merkt Mintel op. "De Britse horecasector kende vorig jaar nog een penetratie van 56 procent. Het jaar voordien bedroeg die penetratie nog 62 procent." In de Britse thuisconsumptie staat witte wijn op de eerste plaats (44 procent), gevolgd door rode wijn (40 procent), lager (39 procent), rosé (29 procent) en sterke dranken (28 procent).
Bij rosé wijn werd wel een stijging met 7 procent opgetekend, terwijl witte wijn een stijging met 2 procent liet optekenen. De verkoop van rode wijn viel daarentegen met 3 procent terug. Bij mannen staat lager op de eerste plaats (51 procent), gevolgd door rode wijn (42 procent), witte wijn (42 procent), cider (32 procent) en ale (30 procent). Vrouwen hebben de grootste voorkeur voor witte wijn (47 procent), rode wijn (39 procent), rosé (32 procent), sterke dranken (28 procent) en lager (26 procent).
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home