Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 12, 2011

Chinese bedrijven verkopen volgelingen voor microblogs

In China is microblogging een dergelijke hype geworden dat bedrijven gebruikers aanbieden om hen tegen betaling te helpen een grote groep volgelingen uit te bouwen en tussen de massa op te vallen. Dat meldt het persbureau AFP. Er wordt aan toegevoegd dat microblogging in China bijzonder populair is geworden, onder meer door de zware censuur op traditionele media zoals kranten. Ook in China genieten microbloggers met een grote groep volgelingen een hoge status.

"Een bedrijf zoals Yangcheng Media voert in zijn promoties aan dat iemand met twintigduizend volgelingen een grotere kans heeft om nog een groter publiek aan te trekken dan een collega met tien keer minder volgelingen," merkt het persbureau op. "Het bedrijf biedt voor een bedrag van 0,15 dollar honderd volgelingen aan." Het persbureau voert wel aan dat er geen garanties zijn dat deze volgelingen ook actief zullen zijn. Er is dus veel kans dat de microblogger met een grote groep passieve volgelingen geconfronteerd wordt die alleen maar geregistreerd zijn.

"Het bedrijf Gaodeding gaat echter een stap verder," stipt AFP aan. "Daar worden tegen een prijs van 0,15 dollar twintig actieve volgelingen aangeboden." Die actieve volgelingen zouden hun accounts dagelijks actualiseren. Het persbureau merkt op dat het aantal gebruikers van Weibo, een Chinese tegenhanger van Twitter, tijdens de eerste zes maanden van dit jaar meer dan verdrievoudigd is tot bijna 195 miljoen volgelingen. Dat betekent echter dat nog meer dan de helft van de Chinese online populatie nog geen account heeft op Weibo, waardoor er nog belangrijke groeimogelijkheden zijn.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home