Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 14, 2011

Reclamebestedingen Facebook stijgen met 280 procent

De bestedingen en impressies bij reclame op Facebook heeft tijdens het voorbije jaar een gigantische stijging gekend. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau IgnitionOne. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar lieten de reclame-bestedingen een groei met 281 procent optekenen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij de reclame-impressies werd een toename met 200 procent opgetekend. IgnitionOne merkt wel op dat de bestedingen een bijzonder volatiel stramien kennen, wat volgens de onderzoekers wijst op de relatieve onvolwassenheid van het medium.

"De groei is in belangrijke mate te wijten aan het aantrekken van nieuwe adverteerders," merkt IgnitionOne op. "Bij de bestaande adverteerders was de stijging minder uitgesproken, maar ook daar namen de bestedingen met 22 procent toe, terwijl het aantal impressies een groei kende met 11 procent." Uit de levenscyclus van een typische Facebook-campagne blijkt volgens de onderzoekers dat marketeers de bestedingen tijdens de tweede maand van een campagne de bestedingen gevoelig opdrijven, vooraleer in de derde maand een lichte terugval wordt opgetekend.

Tijdens de vierde en vijfde maand wordt opnieuw een belangrijke groei opgetekend tot een piekniveau. Tijdens de zesde en zevende maand wordt echter een belangrijke afbouw genoteerd, waarna een verder stelselmatige terugval wordt opgetekend tijdens de negende maand. Opmerkelijk genoeg wordt na één jaar opnieuw een opmerkelijke groei tot bijna het niveau van de tweede maand opgetekend, waarna tijdens de dertiende maand opnieuw een terugval wordt opgetekend, om tijdens de veertiende maand opnieuw licht te stijgen.

Dat geeft volgens de onderzoekers aan dat marketeers nog altijd geen perfect inzicht hebben in het beheer en de budgettering van campagnes op het sociale netwerk.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home