Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 12, 2011

Klanten elektronica kijken naar een vertrouwd merk

De klant van consumenten-elektronica kijkt voor de aankoop van nieuwe producten in eerste instantie naar een merk dat hij eerder heeft aangekocht. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau NPD Group. De vertrouwdheid met het merk is zowel bij mannen als vrouwen de belangrijkste motivatie bij een aankoop. Bij de andere motivaties zijn er volgens de onderzoekers echter wel duidelijke verschillen op te merken.

Daarbij verwijzen mannen vooral naar de groeiende populariteit van een product, terwijl vrouwen aangeven dat het apparaat vooral goed moet kunnen samengaan met de toestellen die ze al bezitten. Ook vinden vrouwen dat het apparaat een modieus design moet hebben. Dat element is in de voorkeurslijst van mannen niet terug te vinden. Anderzijds geven mannen aan geïnteresseerd te zijn in product-bundels, wat bij vrouwen niet is terug te vinden.

De onderzoekers merken verder op dat de prioriteiten van mannen en vrouwen bij de aankoop van textiel wel verschillen in rangschikking, maar wel grotendeels gelijk blijven. In de eerste plaats willen zowel mannen als vrouwen een merk waar ze in het verleden succes mee hebben gehad. Daarna moeten de producten een aantal gewenste functies kunnen vervullen en passen in de persoonlijke stijl. Voor vrouwen staat een passend model op de vijfde plaats, maar bij de mannen volgt dat slechts op de tiende plaats.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home