Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 11, 2011

Heropleving voor Noord-Amerikaanse concertindustrie

De Noord-Amerikaanse concertindustrie kent een duidelijke heropleving. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Pollstar over de honderd grootste concerten op de Noord-Amerikaanse markt. Tijdens de eerste helft van dit jaar werd een omzet geboekt van 1,12 miljard dollar. Dat betekent een stijging met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover twee jaar geleden is er echter nog altijd een daling met ongeveer 3 procent. Toen werd wel het hoogste niveau in vijf jaar tijd opgetekend.

De honderd grootste concerten in Noord-Amerika verkochten tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 16,7 miljoen tickets. Dat is een stijging met ongeveer 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het jaar daarvoor werden tijdens de eerste zes maanden echter 18 miljoen tickets verkocht. Ook dat betekende het hoogste cijfer in vijf jaar tijd. Gemiddeld werden voor een concert tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 6.752 tickets verkocht. Dat betekent een daling met 3 procent tegenover vorig jaar en met 11 procent tegenover twee jaar geleden.

Gemiddeld bracht een concerttoer tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 453.000 dollar op. Dat betekent een stijging met 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar een daling met 8 procent tegenover het jaar daarvoor. Een ticket kostte de voorbije zes maand gemiddeld 67,02 dollar. Dat betekent een stijging met 10 procent tegenover vorig jaar en een toename met 4 procent tegenover het jaar daarvoor.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home