Diploma leidt ook tot een gezonder leven
Studenten die zonder enige kwalificaties de school verlaten, moeten rekening houden met een slechtere gezondheid en een groter risico op hartziektes. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van de University of Manchester. Indien de betrokkenen in een later levensstadium echter terugkeren naar het onderwijs, kunnen ze volgens de onderzoekers de gezondheidskloof met gekwalificeerde leeftijdsgenoten alsnog gedeeltelijk overbruggen.
"Mannen die de school verlaten zonder enige kwalificatie, lopen een risico van 4 procent om als vijftiger aan een hartziekte te lijden," merkt onderzoeksleider Tarani Chandola op. "Leeftijdsgenoten die echter nadien terugkeerden naar het onderwijs om alsnog een kwalificatie te halen, konden dat risico terugbrengen tot 3 procent." Bij vrouwen kan volgens Chandola hetzelfde fenomeen, alhoewel minder uitgesproken, worden vastgesteld. De onderzoekers voegen er aan toe dat ongeveer 14 procent van de Britten alsnog op latere leeftijd een educatieve kwalificatie halen.
"Gezondheidsongelijkheid is een belangrijk probleem voor de maatschappij," voert Chandola aan. "Er wordt veel belang gehecht aan een goede start in het leven, maar er moet ook nagedacht worden over maatregelen die kunnen genomen worden om het leven te verbeteren van mensen die niet het geluk hebben gehad een goede start te kunnen nemen. Het onderzoek toont weliswaar niet aan dat een terugkeer naar het onderwijs automatisch tot een betere gezondheid leidt, maar het verbetert in ieder geval de kansen van het individu op vele vlakken."
"Mannen die de school verlaten zonder enige kwalificatie, lopen een risico van 4 procent om als vijftiger aan een hartziekte te lijden," merkt onderzoeksleider Tarani Chandola op. "Leeftijdsgenoten die echter nadien terugkeerden naar het onderwijs om alsnog een kwalificatie te halen, konden dat risico terugbrengen tot 3 procent." Bij vrouwen kan volgens Chandola hetzelfde fenomeen, alhoewel minder uitgesproken, worden vastgesteld. De onderzoekers voegen er aan toe dat ongeveer 14 procent van de Britten alsnog op latere leeftijd een educatieve kwalificatie halen.
"Gezondheidsongelijkheid is een belangrijk probleem voor de maatschappij," voert Chandola aan. "Er wordt veel belang gehecht aan een goede start in het leven, maar er moet ook nagedacht worden over maatregelen die kunnen genomen worden om het leven te verbeteren van mensen die niet het geluk hebben gehad een goede start te kunnen nemen. Het onderzoek toont weliswaar niet aan dat een terugkeer naar het onderwijs automatisch tot een betere gezondheid leidt, maar het verbetert in ieder geval de kansen van het individu op vele vlakken."
Labels: gezondheid, onderwijs
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home