Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, July 11, 2011

Twitter meer op celebrities gefocust dan Facebook

Televisiekijkers zijn sneller geneigd om tijdens het programma commentaren te plaatsen op het microbloggingplatform Twitter dan op het sociale netwerk Facebook. Dat is de conclusie van een onderzoek van TVGuide.com. Daarbij wordt opgemerkt dat 50 procent van de Twitter-gebruikers tijdens een televisieprogramma commentaren plaatsen, tegenover slechts 35 procent op Facebook. De meest populaire programma's zijn American Idol, Glee, House, Fringe en Bones (Fox), NCIS en Criminal Minds (CBS), Castle (ABC), Special Victims Unit (NBC) en Smallville (Warner).

"Er worden wel meer commentaren geplaatst voor en na afloop van de programma's dan tijdens de uitzending," merken de onderzoekers op. Bij Twitter plaatst 62 procent commentaren voor het begin van het programma en 69 procent stuurt na afloop berichten door, tegenover slechts 47 procent tijdens het verloop van het programma. Bij Facebook wordt door 47 procent voor het programma gecommuniceerd, tegenover 68 procent na het einde en 24 procent tijdens het verloop van de uitzending.

De onderzoekers voeren aan dat op Twitter een grotere focus op celebrities kan worden opgemerkt dan op Facebook. Daarbij wordt opgemerkt dat 70 procent berichten van celebrities doorsturen. Daarentegen plaatst slechts 45 procent van de Facebook-gebruikers berichten op fan-paginas van celebrities, tegenover 60 procent op fan-paginas van televisie-programma's. Berichten worden geplaatst om vrienden te vertellen welke programma's worden bekeken (77 procent), de programma's op de kalender te houden (66 procent).

Ook blijkt 57 procent van de ondervraagden berichten van vrienden over programma's verder door te sturen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home