Dierentuinbezoek educatiever dan natuurkundeles
Een bezoek aan een dierentuin kan een grotere bijdrage opleveren aan de wetenschappelijke opvoeding van kinderen dan boeken en onderwijs. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Warwich bij schoolkinderen die een bezoek brachten aan de London Zoo. Uit het onderzoek blijkt dat 53 procent van de schoolkinderen na het bezoek aan de dierentuin een grotere kennis bleken te hebben over dieren en biotopen en ook een groter engagement rond natuurbehoud lieten optekenen.
"Wanneer het bezoek werd aangevuld door een educatieve presentatie door personeel van de dierentuin, werd dat effect nog verdubbeld," merkt onderzoeksleider Eric Jensen, professor sociologie aan de University of Warwick, op. De onderzoekers voegt er aan toe dat meer dan één tiende van de wereldbevolking jaarlijks een bezoek aan een dierentuin brengt. Er is volgens hem dan ook een potentieel om een bijzonder groot publiek te bereiken.
"Dierentuinen hebben de voorbije jaren heel wat kritiek gekregen omdat ze geen educatieve impact zouden hebben, terwijl een aantal groepen protesteren tegen het houden van dieren in gevangenschap," voert Jensen nog aan. "Uit het onderzoek is echter gebleken dat kinderen na een bezoek aan een dierentuin een beter begrip hebben over onder meer natuurbehoud, biotopen en bedreigde soorten. Het onderzoek geeft duidelijk aan dat een bezoek aan een dierentuin een duidelijk positieve impact heeft op de wetenschappelijke kennis van jongeren."
"Wanneer het bezoek werd aangevuld door een educatieve presentatie door personeel van de dierentuin, werd dat effect nog verdubbeld," merkt onderzoeksleider Eric Jensen, professor sociologie aan de University of Warwick, op. De onderzoekers voegt er aan toe dat meer dan één tiende van de wereldbevolking jaarlijks een bezoek aan een dierentuin brengt. Er is volgens hem dan ook een potentieel om een bijzonder groot publiek te bereiken.
"Dierentuinen hebben de voorbije jaren heel wat kritiek gekregen omdat ze geen educatieve impact zouden hebben, terwijl een aantal groepen protesteren tegen het houden van dieren in gevangenschap," voert Jensen nog aan. "Uit het onderzoek is echter gebleken dat kinderen na een bezoek aan een dierentuin een beter begrip hebben over onder meer natuurbehoud, biotopen en bedreigde soorten. Het onderzoek geeft duidelijk aan dat een bezoek aan een dierentuin een duidelijk positieve impact heeft op de wetenschappelijke kennis van jongeren."
Labels: dierentuin, natuurkunde, onderwijs

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home