Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 30, 2011

Bayer brengt snellere versie van aspirine op de markt

Het Duitse chemieconcern Bayer brengt een snellere versie van zijn succesvolle pijnstiller aspirine op de markt. Het middel Bayer Advanced Aspirine zou dubbel zo snel moeten werken dan de klassieke versie. Het Duitse concern mikt met de aangepaste versie op een jonger publiek en hoopt de verkoop door de introductie van het sneller werkende geneesmiddel de verkoop gevoelig te kunnen opdrijven. Aspirine heeft op dit ogenblik een wereldwijd aandeel van 14,6 procent op de markt van de pijnstillers.

"Wetenschappers hebben in de hoofdzetel van Bayer Consumer Care in Morristown in de Amerikaanse staat New Jersey vijf jaar lang gewerkt aan de nieuwe versie van de pijnstiller," merkt Associated Press. "Daarbij wilden ze vooral inspelen op de belangrijkste klacht bij de gebruiker. Patiƫnten voerden immers vooral aan dat de traditionele aspirine niet snel genoeg werkte." Uit een proefproject bleek dat een dosis van 500 milligram van de nieuwe versie na zestien minuten werkzaam werd. Bij de traditionele versie moest rekening gehouden met honderd minuten.

In de nieuwe toepassing worden de aspirine-molecules in eenheden verdeeld die tien keer kleiner zijn dan de originele versie. Daardoor zou de opname in het lichaam gevoelig worden versneld. Op het einde van de jaren tachtig werd het gebruik van aspirine in kleine dosissen aanvaard om hartaanvallen en beroertes te voorkomen. "Daardoor heeft het publiek grotendeels vergeten dat aspirine in wezen vooral een pijnstiller is," merkte een woordvoerder van Bayer op tegenover het persbureau Associated Press.

Het originele aspirine werd op het einde van de negentiende eeuw voor het eerst op de markt gebracht.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home