Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, March 20, 2011

Traditionele media blijven belangrijk in public relations

Traditionele media spelen, ondanks de sterke opkomst van social media, in Europa nog steeds een zeer belangrijke rol spelen in het bereiken van het publiek. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Worldcom Public Relations Group. Daarbij blijkt dat alle ondervraagden nog altijd de kranten als het belangrijkste medium zien wanneer een klant een product lanceert in een nieuwe markt. Opgemerkt wordt dat ook nieuwsdiensten, tijdschriften, televisie, radio en bloggers een zeer grote rol spelen.

Over sociale media blijken er uiteenlopende visies te bestaan. Opgemerkt wordt dat één derde van de bureaus Facebook voor een business-to-business campagne aanbevelen. Deze toepassing is vooral populair in Zuid-Europa, waar 75 procent van de bureaus het gebruik van Facebook aanmoedigt. In Noord-Europa wordt het sociale netwerk daarentegen door geen enkele respondent gepromoot. Anderzijds blijkt bijna driekwart van de bureaus aan te geven dat minder dan 25 procent van de journalisten gebruik maakt van de microbloggingsite Twitter.

Uit het onderzoek blijkt verder dan in Noord-Europa ongeveer vier op tien journalisten bereid is om op eigen kosten een reis te boeken voor een interview. In Zuid-Europa zou daarentegen nagenoeg geen enkele journalist daartoe bereid zijn. Ook stellen de onderzoekers dat persconferenties in Noord-Europa gevoelig aan populariteit hebben ingeboet. In Zuid-Europa zouden persconferenties voor een nieuw consumentenproduct bezocht worden door gemiddeld 50 journalisten, terwijl daar in Noord-Europa minder dan vijf journalisten zouden worden geteld.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home