Meer aandacht voor verkeer in arbeidsbeleid
Bedrijven moeten in hun arbeidsbeleid meer aandacht besteden aan het voorkomen van verkeersongevallen. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van het bureau TNO, waarbij opgemerkt wordt dat er in Nederland bij de forenzen jaarlijks ongeveer zestig doden en meer dan zevenhonderd gewonden vallen. De onderzoekers voegen er aan toe dat de werkgevers vaak geen idee hebben van de kosten die verkeersongevallen met zich meebrengen.
Uit het onderzoek blijkt dat beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs verkeers-gerelateerd het meest riskante beroep hebben. Daarna volgen agenten, brandweermannen, postbezorgers en loodgieters. Er wordt aan toegevoegd dat één derde van de ongevallen gebeurt de verplaatsingen voor vergaderingen of klantenbezoek en tijdens het goederenvervoer. Bestelwagens bleken betrokken te zijn bij nagenoeg één op vijf ongevallen. Personenwagens vertegenwoordigden echter 38 procent van alle ziekenhuisopnames.
Volgens de onderzoekers kunnen werkgevers nochtans met enkele eenvoudige maatregelen de veiligheid al gevoelig opdrijven. Vooral van transportbedrijven wordt gevraagd om een vermoeidheids-management op te zetten. Ook wordt de belangrijkheid benadrukt van de juiste keuzes voor de bedrijfsvloot, waarbij veiligheid en degelijkheid prioritair moeten worden gesteld. Er wordt ook op gewezen dat ongevallen met bedrijfswagens tot een belangrijke reputatieschade kunnen leiden.
Uit het onderzoek blijkt dat beroepschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs verkeers-gerelateerd het meest riskante beroep hebben. Daarna volgen agenten, brandweermannen, postbezorgers en loodgieters. Er wordt aan toegevoegd dat één derde van de ongevallen gebeurt de verplaatsingen voor vergaderingen of klantenbezoek en tijdens het goederenvervoer. Bestelwagens bleken betrokken te zijn bij nagenoeg één op vijf ongevallen. Personenwagens vertegenwoordigden echter 38 procent van alle ziekenhuisopnames.
Volgens de onderzoekers kunnen werkgevers nochtans met enkele eenvoudige maatregelen de veiligheid al gevoelig opdrijven. Vooral van transportbedrijven wordt gevraagd om een vermoeidheids-management op te zetten. Ook wordt de belangrijkheid benadrukt van de juiste keuzes voor de bedrijfsvloot, waarbij veiligheid en degelijkheid prioritair moeten worden gesteld. Er wordt ook op gewezen dat ongevallen met bedrijfswagens tot een belangrijke reputatieschade kunnen leiden.
Labels: human resources, verkeer

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home