Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, March 01, 2011

Reputatie heeft grote band met commercieel succes

Het internetbedrijf Google geniet bij Britse consumenten het beste imago, gevolgd door Kellogg's en Apple. Dat is de conclusie van een enquĂȘte van het onderzoeksbureau TNS over de perceptie van de consument over de grootste bedrijven op de Britse markt. Er wordt aan toegevoegd dat de technologiesector twaalf van de vijfentwintig eerste plaatsen in beslag neemt. De onderzoekers merken daarbij op dat reputatie een bijzonder sterke band lijkt te hebben met commercieel succes. Dat bewijst volgens de onderzoekers dat het publiek heel rationeel is in zijn benadering van reputatie.

De top tien van de meest gereputeerde bedrijven op de Britse markt wordt volgemaakt door het technologiebedrijf Sony, retailer John Lewis, gamebedrijf Nintendo, winkelketen Marks & Spencer, drankenproducent Tetley Tea, frisdrankengroep Coca-Cola en winkelketen Sainsbury's. De onderzoekers merken op dat op het gebied van vertrouwen de hoogste scores worden toegewezen aan retailers, met Marks & Spencer (63 procent), John Lewis (59 procent), Sainsbury's en Morrisons (55 procent).

Op het gebied van succes domineren daarentegen de technologiebedrijven, met Microsoft (81 procent), Apple (80 procent) en Google (79 procent). Op het gebied van kwaliteit ging de eerste plaats naar Google (70 procent). De onderzoekers voegen er aan toe dat het vertrouwen in de merken bijna in alle gevallen is gedaald. "Deze minder emotionele en meer rationele benadering betekent dat bedrijven moeten bewijzen kwalitatieve goederen en diensten te leveren om in een recessie-klimaat hun reputatie hoog te houden," voeren de onderzoekers aan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home