Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, March 01, 2011

Facebook neemt afwachtende houding aan voor mobiele reclame

Naarmate het gebruik van smartphones en tablets in de Verenigde Staten en Europa blijft groeien, stijgt ook de mobiele activiteit bij de sociale netwerksite Facebook. Desondanks heeft het sociale mediabedrijf geen enkele poging ondernomen om inkomsten te halen uit deze groeiende gebruikersgroep door het invoeren van mobiele reclame, waarop digitale rivalen zoals Apple en Google nochtans steeds meer nadruk beginnen te leggen. Volgens Facebook zijn ongeveer 200 miljoen gebruikers actief op mobiele platformen.

"Dat betekent dat 40 procent van de Facebook-gebruikers kiezen voor het mobiele kanaal," merkt het webmagazine Clickz op. "Bovendien zouden mobiele gebruikers dubbel zo actief zijn dan het gemiddelde Facebook-publiek. Ondanks dat commercieel potentieel lijkt Mark Zuckerberg, chief executive van Facebook, terughoudend te zijn om zijn mobiele gebruikers met reclames af te schrikken. Hij voerde daarbij aan dat mobiele reclame alleen zal worden ingelast wanneer die een meerwaarde betekent voor de gebruiker en op lange termijn een meerwaarde kan creƫren voor het bedrijf."

Zuckerberg voegde er aan toe dat er moet worden bekeken welke mogelijkheden mobiele reclame heeft. "Op dit ogenblik is er echter voor Facebook geen dringende nood om daar inkomsten uit te genereren," merkte hij op. "Mobiele reclame staat nog altijd in zijn kinderschoenen en er zijn heel wat spelers die op dit ogenblik met verschillende modellen experimenteren, met verschillende gradaties van succes. Het is voor Facebook wellicht een voordeel om een afwachtende houding aan te nemen en te bekijken in welke richting de sector verder evolueert."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home