Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, March 01, 2011

Muzieklabels verdienen veel geld aan YouTube

De muzieklabels verdienen miljoenen dollars per maand aan de advertenties bij hun muziekvideo's op YouTube. Dat zegt Patrick Walker, bij YouTube verantwoordelijk voor contentovereenkomsten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hij merkt op dat er op dit ogenblik drie miljard video's worden bekeken die inkomsten genereren. Dat is een stijging met 50 procent tegenover de maand mei van vorig jaar. Muzikale partners van YouTube zagen volgens Walker daardoor hun maandelijkse opbrengsten verdubbelen en soms zelfs verdriedubbelen.

YouTube en de muziekindustrie lagen lange tijd met elkaar overhoop over het bedrag dat rechthebbenden per vertoonde video zouden krijgen.Twee jaar geleden verwijderde Warner nog video's van zijn
artiesten van YouTube omdat de partijen het niet eens konden worden over een vergoeding. Volgens Walker begint de muziekindustrie nu echter te begrijpen dat de samenwerking voordelen kan opleveren. Er is volgens hem dan ook vanuit de muzieksector een grotere bereidheid om samen te werken.

De videosite gaat zich volgens Walker in de toekomst richten op het uitbreiden van de samenwerkingsverbanden, nieuwe markten en het aantrekken van meer bezoekers. De stijging van het aantal bekeken video's op smartphones en tablets draagt volgens Walker ook bij aan hogere inkomsten. Het internetbedrijf Google worstelde lange tijd met het verdienmodel van de videosite, die vijf jaar geleden werd overgenomen. Met het vertonen van advertenties in video's - waarvan de opbrengsten worden gedeeld met rechthebbenden - zou de website vorig jaar 450 miljoen dollar hebben verdiend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home