Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 28, 2011

Consument heeft voorkeur voor duidelijke merken

Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor merken zich die simpel en scherp hebben gepositioneerd in het brein van de gebruiker. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor Brand Management (NIBAA). Verder is het volgens de onderzoekers gebleken dat het helemaal niet altijd dure merken hoeven te zijn, die het meest worden begeerd. Er wordt aan toegevoegd dat verlangen en prijs minder met elkaar te maken hebben dan tot nu toe werd aangenomen.

"Het maakt voor de consument niet uit te maken te hebben met schoonmaakproducten, toiletpapier of handdoeken," stippen de onderzoekers aan. "Het is vooral belangrijk dat deze producten eenvoudig en duidelijk gepresenteerd worden, zodat men begrijpt wat er wordt aangeboden. Belangrijk hierbij is dat de consument een duidelijke persoonlijkheid in een merk herkent. Uiteindelijk dient er natuurlijk wel gewoon voldaan te worden aan de kwaliteit die men ervan verwacht.

Het is volgens de onderzoekers dan ook niet verrassend dat merken zoals de iphone, Rolls Royce en Nike hoog op de voorkeurlijsten van de consument staan. "Dit komt echter meer voort uit een concept van gebruiksvriendelijkheid en eenvoud, dan uit het feit dat deze producten duur en exclusief zijn," wordt er aan toegevoegd. Robert Huiskamp, managing director bij het onderzoeksinstituut, merkt op dat de resultaten van het onderzoek voor marketeers een reden moeten zijn om zich nog eens goed te bezinnen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home