Nederlander is biologische consument uit dierenliefde
Het welzijn van de dieren is in Nederland de belangrijkste motivatie om biologisch te gaan eten. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau TNS Nipo. Daarmee vormt Nederland volgens de onderzoekers een unicum in Europa. In de andere landen is immers gezondheid de belangrijkste motivatie om te kiezen voor biologische producten. Daarna volgen een betere smaak en het welzijn voor het milieu als belangrijkste redenen om voor biologische voeding te kiezen.
De onderzoekers stellen dat 42 procent van de Nederlanders gevoelsmatig voorstander is van biologische voeding, maar kan er nog altijd niet gesproken worden over een gewoontegedrag. Dat geldt trouwens ook voor de andere Europese landen. "Duitsers en Italianen blijken de frequentste consumenten van biologisch voedsel te zijn," aldus het webmagazine Marketingonline.nl. "Meer dan een kwart van de Duitsers en Italianen consumeert biologische producten op een wekelijkse basis. Nederland komt helemaal achteraan met 20 procent."
Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. In Nederland zegt 81 procent van de biologische consumenten vaker naar organische producten te zullen grijpen als de prijzen van biologisch voedsel naar beneden zouden aan. Een groter aanbod zou bijna een kwart van de Nederlanders aanzetten om vaker voor biologische producten te kiezen.
De onderzoekers stellen dat 42 procent van de Nederlanders gevoelsmatig voorstander is van biologische voeding, maar kan er nog altijd niet gesproken worden over een gewoontegedrag. Dat geldt trouwens ook voor de andere Europese landen. "Duitsers en Italianen blijken de frequentste consumenten van biologisch voedsel te zijn," aldus het webmagazine Marketingonline.nl. "Meer dan een kwart van de Duitsers en Italianen consumeert biologische producten op een wekelijkse basis. Nederland komt helemaal achteraan met 20 procent."
Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. In Nederland zegt 81 procent van de biologische consumenten vaker naar organische producten te zullen grijpen als de prijzen van biologisch voedsel naar beneden zouden aan. Een groter aanbod zou bijna een kwart van de Nederlanders aanzetten om vaker voor biologische producten te kiezen.
Labels: biologisch, Nederland

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home