Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 04, 2011

Expatbeleid bedrijven voor veel verbeteringen vatbaar

Bedrijven die expats uitzenden naar het buitenland, laten grote kansen om personeel aan zich te binden en tegelijkertijd te bezuinigen liggen door voornamelijk standaardpakketten aan te bieden. Dat blijkt uit een rapport van consulent PricewaterhouseCoopers. Er wordt aan toegevoegd dat bovendien tijdens de economische crisis nodeloos veel expats werden teruggeroepen, terwijl de organisaties beter hun vaak dure secundaire arbeidsvoorwaarden opnieuw onder de loep hadden genomen.

De onderzoekers stelden vast dat er op het gebied van expat-beleid de jongste vijf jaar weinig is veranderd. "De werkgevers houden vast aan standaardpakketten die voor iedereen gelden," wordt er opgemerkt. Dat is volgens Henk Zijlstra, expert internationale mobiliteit bij de consulent, een weinig verstandige beslissing. In plaats van dure expats en hun gezinnen terug te halen tijdens de crisis, hadden bedrijven volgens hem beter hun voorwaarden kunnen herzien.

Dan zou volgens hem een groot deel van de expats op locatie behouden kunnen blijven en had men toch op de kosten kunnen besparen. Zijlstra geeft toe dat extra financiƫle beloningen vooral voor de oudere generatie expats belangrijke incentives kunnen zijn. De nieuwe generatie is volgens hem echter veel minder financieel gedreven. Zijlstra wijst erop dat de zogenaamde millenials vooral voor maximale persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden kiezen en geld alleen niet langer doorslaggevend vinden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home