Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 02, 2011

Chrome stijgt tot meer dan 10 procent wereldwijde browsermarkt

De webbrowser Chrome van Google heeft tijdens de maand januari voor het eerst in de geschiedenis een wereldwijd marktaandeel van meer dan 10 procent gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Net Applications. Daarbij wordt opgemerkt dat Chrome zijn wereldwijd marktaandeel tijdens de maand januari met 0,72 procent uit kon breiden. Daardoor komt de browser van Google nu op een marktaandeel van 10,70 procent. Wereldwijd marktleider blijft Internet Explorer van Microsoft marktleider, maar die ziet zijn aandeel wel verder dalen.

De browser van Microsoft heeft nu nog een marktaandeel van 56 procent, tegenover 57,08 procent tijdens de maand december van vorig jaar. Er wordt wel opgemerkt dat Internet Explorer 8 zijn marktaandeel van 33,02 procent tot 34,17 procent kon uitbreiden en daarmee zijn positie als populairste browser van de wereld verder versterkt. De oudere versies verliezen echter verder terrein. Internet Explorer 6 viel van 13,06 procent terug naar 11,43 procent, terwijl Internet Explorer 7 van 8,76 procent naar 8,29 procent terugzakte.

Het marktaandeel van Firefox kende een lichte daling van 22,81 procent naar 22,75 procent. Safari van Apple bouwde daarentegen zijn marktaandeel van 5,89 procent uit naar 6,30 procent. Opera tenslotte breidde zijn marktaandeel uit van 2,23 procent naar 2,28 procent. Er wordt aan toegevoegd dat de beta-versie van Internet Explorer 9 inmiddels een aandeel van 0,5 procent heeft opgebouwd in het totale internetgebruik. De nieuwe versie vertegenwoordigt ook 1,82 procent van alle Windows-systemen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home