Groot-Brittannië verliest leidersrol in creatieve hightech-industrie
Een onvoldoende onderwijsniveau en slechte publiciteit vormen een bedreiging van de toekomst van de Britse hightech-industrieën. Dat is de conclusie van een rapport in opdracht van de Britse regering. Daarbij wordt opgemerkt dat Groot-Brittannië cruciaal terrein aan het verliezen is op de markt van de videogames en speciale effecten. Er wordt aan toegevoegd dat vele Britten zich niet realiseren dat hun land in die sectoren een toonaangevende rol heeft. Anderen beseffen dat wel, maar ontberen volgens het rapport de geschikte vorming.
"Groot-Brittannië is op dit ogenblik wereldwijd de vierde grootste producent van videogames," merkt BBC News op. "De sector is zelfs groter dan de wereldberoemde Britse muziekindustrie, maar toch blijkt volgens het rapport slechts 3 procent van de Britse jongeren te beseffen dat een succesproductie zoals Grand Theft Auto in Groot-Brittannië werd ontwikkeld. Bovendien weet ook slechts een heel kleine minderheid dat de Britse industrie een grote rol speelt in de ontwikkeling van speciale effecten voor films zoals Inception of Harry Potter."
De onderzoekers merken op dat jongeren een passie moet worden aangebracht om videogames niet alleen te spelen, maar ook te ontwikkelen. Daarvoor moet de jonge generatie volgens het rapport echter wel de nodige vaardigheden aangeleerd worden. Daar wordt op dit ogenblik in het onderwijs volgens het rapport weinig aandacht aan besteed. Onder meer wordt opgemerkt dat slechts één kwart van de studenten videodesign wiskunde krijgen, hoewel dat door de sector als een essentiële vaardigheid wordt bestempeld.
Er moeten volgens de onderzoekers dan ook meer inspanningen worden gedaan om computerwetenschappen, fysica, wiskunde en kunst beter in de opleidingen te integreren. Dat zou volgens het rapport moeten leiden tot een nieuwe periode van creatief succes, zoals dat in de jaren zestig en tachtig het geval was. Ook wordt opgeroepen op belastingvoordelen voor de sector, om te vermijden dat talent steeds meer door het buitenland wordt weggehaald.
"Groot-Brittannië is op dit ogenblik wereldwijd de vierde grootste producent van videogames," merkt BBC News op. "De sector is zelfs groter dan de wereldberoemde Britse muziekindustrie, maar toch blijkt volgens het rapport slechts 3 procent van de Britse jongeren te beseffen dat een succesproductie zoals Grand Theft Auto in Groot-Brittannië werd ontwikkeld. Bovendien weet ook slechts een heel kleine minderheid dat de Britse industrie een grote rol speelt in de ontwikkeling van speciale effecten voor films zoals Inception of Harry Potter."
De onderzoekers merken op dat jongeren een passie moet worden aangebracht om videogames niet alleen te spelen, maar ook te ontwikkelen. Daarvoor moet de jonge generatie volgens het rapport echter wel de nodige vaardigheden aangeleerd worden. Daar wordt op dit ogenblik in het onderwijs volgens het rapport weinig aandacht aan besteed. Onder meer wordt opgemerkt dat slechts één kwart van de studenten videodesign wiskunde krijgen, hoewel dat door de sector als een essentiële vaardigheid wordt bestempeld.
Er moeten volgens de onderzoekers dan ook meer inspanningen worden gedaan om computerwetenschappen, fysica, wiskunde en kunst beter in de opleidingen te integreren. Dat zou volgens het rapport moeten leiden tot een nieuwe periode van creatief succes, zoals dat in de jaren zestig en tachtig het geval was. Ook wordt opgeroepen op belastingvoordelen voor de sector, om te vermijden dat talent steeds meer door het buitenland wordt weggehaald.
Labels: Groot-Brittannië, hightech, video
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home