Midden-Oosten en Afrika snelstgroeiende markt betaaltelevisie
Het Midden-Oosten en Afrika hebben de snelstgroeiende markten voor betaaltelevisie. Tot het midden van het decennium moet in die gebieden rekening gehouden met een verdrievoudiging van het aantal abonnementen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Pyramid Research. Er wordt aan toegevoegd dat de inkomsten van de sector tijdens die periode zullen verdubbelen. Tegen het midden van het decennium zouden in het Midden-Oosten en Afrika 16 procent van de gezinnen gebruik maken van betaaltelevisie.
Er wordt wel opgemerkt dat er nog een grotere groei mogelijk zou zijn indien een aantal barrières zouden kunnen worden weggewerkt. Daarbij wordt onder meer gewezen aan de gebrekkige infrastructuur, vooral bij de aansluiting van de consument op de netwerken. Ook het gebrek aan concurrentie en content is volgens Pyramid Research een hinderpaal voor een snellere groei. Op dit ogenblik heeft betaaltelevisie in het Midden-Oosten en Afrika een hoge kost en een gelimiteerd bereik.
Pyramid Research voegt er wel aan toe dat infrastructuur-problemen kunnen worden opgelost door het aanleggen van mobiele netwerken. "Het gebrek aan vaste lijnen en de dominantie van mobiele netwerken in de meeste Afrikaanse landen, bieden mobiele operatoren de mogelijkheden om in Afrika op lange termijn de belangrijkste aanbieders van betaaltelevisie te worden," merkt Pyramid Research op. De penetratie van betaaltelevisie bedraagt in de regio op dit ogenblik slechts 5 procent, terwijl de bestedingen slechts 0,14 procent van het bruto binnenlandse product bedragen, tegenover een gemiddelde van 2 procent in de andere groeimarkten.
Er wordt wel opgemerkt dat er nog een grotere groei mogelijk zou zijn indien een aantal barrières zouden kunnen worden weggewerkt. Daarbij wordt onder meer gewezen aan de gebrekkige infrastructuur, vooral bij de aansluiting van de consument op de netwerken. Ook het gebrek aan concurrentie en content is volgens Pyramid Research een hinderpaal voor een snellere groei. Op dit ogenblik heeft betaaltelevisie in het Midden-Oosten en Afrika een hoge kost en een gelimiteerd bereik.
Pyramid Research voegt er wel aan toe dat infrastructuur-problemen kunnen worden opgelost door het aanleggen van mobiele netwerken. "Het gebrek aan vaste lijnen en de dominantie van mobiele netwerken in de meeste Afrikaanse landen, bieden mobiele operatoren de mogelijkheden om in Afrika op lange termijn de belangrijkste aanbieders van betaaltelevisie te worden," merkt Pyramid Research op. De penetratie van betaaltelevisie bedraagt in de regio op dit ogenblik slechts 5 procent, terwijl de bestedingen slechts 0,14 procent van het bruto binnenlandse product bedragen, tegenover een gemiddelde van 2 procent in de andere groeimarkten.
Labels: Afrika, betaaltelevisie, media, Midden-Oosten
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home