Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 30, 2011

Europa denkt aan logo voor lokale producten

Een nieuw Europees logo voor lokale voedingsproducten zou consumenten moeten kunnen helpen om artikelen te kopen die in de eigen regio zijn geproduceerd. Dat is de conclusie van een rapport van het Committee of the Regions op vraag van Dacius Ciolos, Europees Commissaris voor landbouw. Het initiatief zou een onderdeel moeten vormen van een strategie om de lokale voedselproductie te stimuleren, zodat regionale economieën zouden kunnen ondersteund worden en het machtsevenwicht in de voedselketen zou kunnen worden hersteld.

In het rapport wordt erop gewezen dat wereldwijd 80 procent van het voedsel lokaal wordt verkocht. In Europa ligt dat cijfer echter slechts op 20 procent, te wijten aan de grootschalige, geïndustrialiseerde voedselproductie. Het rapport merkt op dat het voor de consumenten gemakkelijker moet worden gemaakt om lokale producten te identificeren. Consumenten moeten volgens het rapport voldoende worden geïnformeerd over geïmporteerde producten en hun lokale alternatieven. Er wordt wel benadrukt dat het niet de bedoeling is om de industriële productie te vervangen.

In het rapport wordt opgemerkt dat een regionaal label de lokale economie ten goede zou komen, maar er wordt ook op andere voordelen gewezen. "Er is een grotere interactie mogelijk tussen producent en verbruiker, zodat er gemakkelijk kan ingespeeld worden op vragen van de consumenten," wordt er opgemerkt. "Bovendien wordt ook de afstand tussen producent en verbruiker teruggebracht, wat het aantal voedselkilometers en de uitstoot van broeikasgassen zou kunnen worden teruggeschroefd."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home