Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 24, 2010

Nieuwsoverzicht

Geen enkele Afghaanse luchtvaartmaatschap krijgt nog toegang tot de luchthavens in de Europese Unie. Ook Mauritania Airways krijgt geen Europese vergunning meer, net als een maatschappij uit Kirgizië en een uit Gabon. Dat heeft de Europese Commissie bekend gemaakt bij de presentatie van de jongste versie van de zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan de veiligheidsnormen. Tot nu toe was aan één Afghaanse maatschappij de toegang tot het Europese luchtruim ontzegd. Safi Airways, dat tussen de Afghaanse hoofdstad Kabul en Frankfurt vliegt, is nieuw op de lijst. Volgens Safi Airways heeft Afghanistan niet voldaan aan het verzoek van de Europese Commissie om een eigen organisatie op te zetten voor de controle van de veiligheid van de burgerluchtvaart.
Op de jongste zwarte lijst staan bijna driehonderd maatschappijen. De Europese Unie weert niet alleen alle vliegtuigen uit Afghanistan, maar ook uit achttien andere landen.


De Zwitserse voedingsgroep Nestlé is de ideale kandidaat om in het kapitaal van Yoplait te stappen. Dat heeft Lucien Fa, topman van Yoplait, gezegd in een Zwitsers kranteninterview. De Franse investeringsgroep PAI Partners zette recent zijn belang van 50 procent in Yoplait te koop. Dat belang kan volgens analisten een bedrag van 650 miljoen euro tot 700 miljoen euro opleveren. De lijst gegadigden is volgens waarnemers bijzonder, met zowel vertegenwoordigers van de voedingssector als financiële partijen. De enige groep die zich tot nu toe officieel als potentiële koper heeft aangeboden, is de Franse zuivelgroep Lactalis, maar die stuit op bezwaren van Lucien Fa. Lactalis stuurt immers op een meerderheidsbelang en wil dus ook de Yoplait-aandelen van de Franse coöperatie Sodiaal wil overnemen, waar volgens Fa geen sprake van kan zijn. Lactalis deelt volgens Fa ook niet de waarden van Yoplait.


Louis Cheung treedt in maart volgend jaar af als voorzitter van het directiecomité van de Chinese verzekeringsreus Ping An. Het terugtreden van Cheung is een verrassing. Cheung staat onder meer bekend als één van de drijvende krachten achter de fout gelopen investering van Ping An in Fortis. De Chinese bankier was ook een tijdlang bestuurder van de Belgische groep. Volgens Ping An, na China Life Insurance de grootste levensverzekeraar van China, heeft het vertrek van Cheung te maken met persoonlijke redenen. De bankier zou na een hectisch decennium bij Ping An blijkbaar meer tijd willen doorbrengen met zijn familie en een nieuwe fase in zijn persoonlijk leven ingaan. Ping An benadrukt dat er geen onenigheid aan de basis ligt van het vertrek. Cheung An was tien jaar verbonden aan Ping An en was de voorbije zeven jaar voorzitter van de Chinese financiële groep. Hij wordt opgevolgd door huidig vicepresident Ren Huichuan.


De Koreaanse autogroep Hyundai-Kia heeft het Japanse Toyota van zijn troon gestoten in Europa. Uit de Europese inschrijvingsnummers over de eerste tien maanden van het jaar blijkt dat de Koreaanse groep meer wagens heeft verkocht dan zijn Japanse concurrent. Hyundai-Kia wordt op die manier voor de eerste keer de grootste Aziatische autobouwer in Europa. Hyundai-Kia verkocht tijdens de eerste tien maanden van dit jaar op de Europese markt 521.369 exemplaren. Dat is een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij de combinatie Toyota-Lexus liep de verkoop met 17 procent terug tot 511.754 exemplaren. Hyundai en Kia konden profiteren van de uitbreiding van hun gamma in talrijke Eurpese landen. Daarmee wonnen ze marktaandeel in een markt die dit jaar al 5 procent is gekrompen. Analisten stellen dat de Koreanen ook konden profiteren van de imagoschade van Toyota na de massale terugroepacties.


De Indiase autobouwer Mahindra & Mahindra neemt de failliete Zuid-Koreaanse autoproducent Ssangyong over. Mahindra & Mahindra, de grootste suv-producent van India, zou 341 miljoen euro betalen voor het Zuid-Koreaanse merk. Door het samengaan van Mahindra en Ssangyong ontstaat volgens de Indiase groep een concurrentiële speler van wereldformaat op de markt voor suv-modellen. Mahindra voegt er aan toe dat de Indiase groep Ssangyong ook kan bijstaan op marketing-gebied. Daarnaast kan ook teruggevallen worden op de grote financiële reserves van Mahindra. De Indiase groep verwerft een belang van 70 procent in Ssangyong, op voorwaarde dat de schuldeisers de deal goedkeuren. Ssangyong is de kleinste autobouwer van Zuid-Korea en werd gecontroleerd door het Chinese SAIC Motor. Na een periode van aanhoudende verliezen zocht het Zuid-Koreaanse bedrijf vorig jaar bescherming tegen zijn schuldeisers.


Het Franse private equity-bedrijf PAI Partners heeft Hunkemöller, de lingeriedochter van de Nederlandse holding Maxeda, overgenomen. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. Maxeda kondigde eerder dit jaar aan dat het overweegt de modetak van het concern, die bestaat uit de ketens Vroom & Dreesman, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode, te verkopen. Het concern gaf aan voor iedere winkelketen een aparte route te willen bewandelen bij de verkoop. Hunkemöller heeft meer dan vierhonderd winkels en is marktleider in dameslingerie in België, Nederland en Luxemburg. Daarnaast is het bedrijf actief in Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Midden-Oosten, Oost-Europa, Rusland en de Nederlandse Antillen. Hunkemöller wil internationaal verder uitbreiden. De ondernemingsraden moeten nog advies uitbrengen over de voorgenomen verkoop. Ook de mededingingsautoriteiten moeten de transactie nog goedkeuren.


Het Thaise oliebedrijf PTT Exploration & Production koopt een belang in Canadese teerzanden van het Noorse Statoil. Met een bedrag van 2,28 miljard Canadese dollar is de transactie de grootste overname uit de Thaise geschiedenis. De Thaise oliegroep krijgt een belang van 40 procent in het teerzandenproject. De resterende 60 procent blijft in handen van Statoil. Het Thaise concern is op zoek naar buitenlandse activiteiten, omdat er in eigen land weinig mogelijkheden zijn op uitbreiding. Het Thaise bedrijf wil de olie uit de teerzanden verkopen aan Amerikaanse raffinaderijen. De teerzanden in Alberta worden beschouwd als de grootste oliereserves buiten Saudi-Arabië. Het exploiteren van teerzanden is echter bijzonder duur. Verwacht wordt dat de overeenkomst in de loop van het eerste kwartaal van dit jaar zal kunnen worden afgerond. Statoil zegt al ruim vierhonderd boorputten te hebben in het gebied.


De Amerikaanse website Groupon, gespecialiseerd in de distributie van online kortingsbonnen, onderzoekt een overnamebod van het zoekmachinebedrijf Google. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Google zou bereid zijn om een bedrag van ruim 3 miljard dollar te betalen voor Groupon, dat echter ook een kapitaalverhoging niet uitsluit. Die laatste keuze zou de website toelaten om zijn zelfstandigheid te bewaren. Groupon werd twee jaar geleden opgericht. Op de website verschijnt dagelijks een nieuwe aanbieding van lokale winkeliers waarop consumenten kunnen intekenen. De website is actief op 150 markten in Noord-Amerika en 100 markten in Europa, Azië en Zuid-Amerika. In april dit jaar investeerde het bedrijf Digital Sky Technologies 135 miljoen dollar in het bedrijf. Andere mogelijke overnamekandidaten zouden onder meer Microsoft, Amazon, eBay en Facebook zijn.


Voor de afwikkeling van het faillissement van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers is tot dusver al meer dan 1 miljard dollar betaald aan advocaten en andere juridische specialisten. Daarmee wordt Lehman Brothers het duurste faillissement uit de geschiedenis. Alleen al tijdens de maand oktober werd er 40,6 miljoen dollar betaald aan allerlei vergoedingen naar advocatenkantoren, consultants en adviseurs. De zakenbank ging in september twee jaar geleden failliet. Lehman was bijzonder actief in de sector van derivaten. Vooral het afwikkelen van deze contracten vergt volgens Lynn LoPucki, professor recht aan de University of California in Los Angeles, bijzonder veel geld. Aan het herstructureringsbedrijf Alvarez & Marsal werd al een bedrag van 369,8 miljoen dollar uitgekeerd. Consulent Weil Gotshal & Manges kreeg tot nu toe een vergoeding van 245,8 miljoen dollar.


De Amerikaanse pensioenbeheerder Pension Benefit Guaranty Corporation (PGBC) heeft bij een Amerikaanse rechtbank een schadeclaim van 176 miljoen dollar ingediend tegen het Japanse bedrijf Asahi Tec, dat voor 54,4 procent in handen is van de holding RHJ International. De claim is groter dan de huidige marktwaarde van Asahi Tec, die op 119 miljoen euro wordt geraamd. De pensioenbeheerder werd vijfendertig jaar geleden door de Amerikaanse overheid opgericht en moet er over waken dat bedrijven in vereffening hun pensioenverplichtingen nakomen. Metaldyne, een Amerikaanse dochter van Asahi Tec, vroeg in mei vorig jaar het gerechtelijk akkoord aan. Volgens de pensioenbeheerder is Asahi Tec verantwoordelijk voor een tekort van 135,2 miljoen dollar in de pensioenkas van Metaldyne en moet de Japanse groep ook nog eens opdraaien voor 40,4 miljoen schadeloosstelling en gerechtskosten.


De Franse autobouwer Renault wil in zijn thuisland op drie jaar tijd ongeveer drieduizend werknemers op vervroegd pensioen sturen. De maatregel kwam er op vraag van de vakbonden, die echter niet volledig tevreden zijn omdat de directie geen bijkomende bijkomende banen heeft aangekondigd. De maatregel staat open voor arbeiders, bedienden, technici en opzichters in de hoofdzetel en de industriële filialen op de Franse thuismarkt. Voorwaarde is dat de betrokkenen ouder zijn dan achtenvijftig jaar en meer dan vijftien jaar dienst hebben. De betrokken medewerkers zouden tot aan de wettelijke pensioenleeftijd 75 procent van hun brutoloon behouden. De vakbonden spreken van een verborgen herstructurering omdat Renault drieduizend mensen laat gaan, terwijl er niet evenveel nieuwe banen worden gecreëerd.


Koreaanse bedrijven gaan een belangrijke rol spelen bij de aanleg van hoogspanningsnetten die windmolenparken op de Noordzee met elkaar en met het vasteland moeten verbinden. Een overeenkomst daarover werd in Den Haag gesloten. De Koreaanse onderneming Korwind verwerft een minderheidsbelang in het Nederlandse Typhoon Offshore, dat in verscheidene West-Europese landen betrokken is bij de aanleg van windparken in de Noordzee. Typhoon heeft in Nederland een belang van 30 procent in de twee windmolenparken die worden gebouwd ten noorden van Schiermonnikoog en die samen groot genoeg worden om 660.000 huishoudens van stroom te voorzien. Typhoon Offshore ziet zichzelf als de springplank van de Koreaanse industrie naar windenergie op zee in Europa. Volgens Dennis Lange, medeoprichter van Typhoon, zullen er de komende jaren zoveel windparken gebouwd worden, dat de Europese industrie niet aan alle vraag kan voldoen.


De vennootschapsbelasting in Ierland zal niet gewijzigd worden. Dat heeft de Ierse minister van financiën Brian Lenihan in een Duits kranteninterview benadrukt. Er is volgens Lenihan momenteel geen directe of indirecte druk op de Ierse vennootschapsbelasting. De meeste directe investeringen in Ierland zijn volgens de minister afkomstig van landen die niet tot de Europese Unie behoren. Ierland vormt voor die investeringen volgens Lenihan dus geen concurrentie voor de andere landen van de Europese Unie. De Ierse regering zou ondertussen echter overwegen om zijn positie te herzien over de erg gunstige Ierse vennootschapsbelasting. De Europese partners willen in ruil voor de internationale hulp de Ierse vennootschapsbelasting immers opgetrokken zien, iets wat door de Ierse regering tot dusver steeds geweigerd werd. De Ierse vennootschapsbelasting bedraagt slechts 12,5 procent, daar waar het gemiddelde in de eurozone op 25,7 procent ligt.


De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas gaat twee van de zes exemplaren van het type Airbus A380 opnieuw in gebruik nemen. Dat heeft Alan Joyce, topman van Qantas, aangekondigd. Drie weken geleden moest Qantas de superjumbo's aan de grond houden nadat één van de toestellen van de Australische maatschappij na een motorprobleem een noodlanding moest maken in Signapore. Eén van de motoren van de superjumbo was tijdens de vlucht ontploft, waarna de piloot geen andere keuze meer had dan een noodlanding te maken. Er vielen geen slachtoffers, maar het incident deed wel twijfel rijzen over een eventuele ontwerpfout in de Trent-motoren van de Britse leverancier Rolls-Royce. Qantas bezit zes exemplaren van de Airbus A380, die verbindingen verzorgen van Sydney en Melbourne naar Londen en Los Angeles. Er worden opnieuw twee toestellen ingezet tussen Sydney en Londen. Op de lijn Syndey-Los Angeles worden de vluchten nog niet hernomen.


De Europese Commissie wil dat raden van besturen van grote Europese bedrijven tegen het midden van het decennium voor 30 procent uit vrouwen bestaan. Momenteel nemen vrouwen slechts 10 procent van de topfuncties in. Nochtans blijken Europese universiteiten 60 procent vrouwen te promoveren. Dat heeft Viviane Reding, Europees Commissaris voor justitie, gezegd tijdens een congres van het Europees Instituut voor Gelijkheid tussen Mannen en Vrouwen in de Litouwse hoofdstad Vilnius. De Europese Unie kan zich volgens Reding niet veroorloven om de talenten van vrouwen te verspillen. De Europees Commissaris wees er verder op dat vrouwen gemiddeld bijna 18 procent minder verdienen dan mannen in een vergelijkbare functie. Reding is echter geen voorstander van verplichte quota om de positie van vrouwen in het bedrijfsleven te verbeteren.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home