Kellogg Company sluit minnelijke schikking rond claims
De Amerikaanse voedingsproducent Kellogg Company heeft een minnelijke schikking gesloten rond misleidende marketing voor zijn ontbijtgranen Frosted Mini-Wheats. In totaal zal Kellogg 2,75 miljoen dollar betalen aan een groep Amerikaanse ouders die de ontbijtgranen hadden gekocht. Kellogg had geclaimd dat er klinisch was bewezen dat de ontbijtgranen het concentratievermogen van de kinderen met nagenoeg 20 procent kon verbeteren. De betrokken ouders krijgen een bedrag tussen 5 dollar en 15 dollar. Daarnaast zal Kellogg ook een bedrag van 5,5 miljoen dollar betalen aan organisaties die zich richten op de verbetering van het dieet van achtergestelde Amerikaanse gezinnen.
Kellogg Company beloofde ook om gedurende een periode van drie jaar geen gerichte reclame meer te maken met de betrokken ontbijtgranen. Ook vorig jaar sloot het bedrijf al een overeenkomst met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Het juristenkantoor Manatt Phelps & Phillips merkt op dat Kellogg weliswaar voortaan niet meer dezelfde claim kan maken, maar nog wel gelijkaardige campagnes kan lanceren indien die met de nodige bewijzen gepaard gaan. Er wordt aan toegevoegd dat het bedrijf nog een aantal andere mogelijkheden heeft om de concentratieversterkende eigenschappen van het product te beklemtonen, onder meer door de claim te reduceren en te kwalificeren.
"Recente schikkingen van de Federal Trade Commission met Nestlé en Iovate Health Sciences benadrukten dat dergelijke claims moesten ondersteund worden door minstens twee klinische testen, maar er bestaat geen vastgelegde norm," merkt het magazine FoodNavigator op. "Daarbij wordt opgemerkt dat de Amerikaanse voedselautoriteit in die gevallen geen vastgelegde maatstaven hanteert. Waarnemers stellen dat ook dat de recente schikking van Kellogg Company geen definitieve duidelijkheid creëert. Eerder heeft de Amerikaanse voedselautoriteit echter wel gesteld dat deze tests, analyses en onderzoeken op een geëvalueerde en objectieve manier moeten worden gevoerd door gekwalificeerde organisaties die in de sector een algemene erkenning genieten."
Kellogg Company beloofde ook om gedurende een periode van drie jaar geen gerichte reclame meer te maken met de betrokken ontbijtgranen. Ook vorig jaar sloot het bedrijf al een overeenkomst met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Het juristenkantoor Manatt Phelps & Phillips merkt op dat Kellogg weliswaar voortaan niet meer dezelfde claim kan maken, maar nog wel gelijkaardige campagnes kan lanceren indien die met de nodige bewijzen gepaard gaan. Er wordt aan toegevoegd dat het bedrijf nog een aantal andere mogelijkheden heeft om de concentratieversterkende eigenschappen van het product te beklemtonen, onder meer door de claim te reduceren en te kwalificeren.
"Recente schikkingen van de Federal Trade Commission met Nestlé en Iovate Health Sciences benadrukten dat dergelijke claims moesten ondersteund worden door minstens twee klinische testen, maar er bestaat geen vastgelegde norm," merkt het magazine FoodNavigator op. "Daarbij wordt opgemerkt dat de Amerikaanse voedselautoriteit in die gevallen geen vastgelegde maatstaven hanteert. Waarnemers stellen dat ook dat de recente schikking van Kellogg Company geen definitieve duidelijkheid creëert. Eerder heeft de Amerikaanse voedselautoriteit echter wel gesteld dat deze tests, analyses en onderzoeken op een geëvalueerde en objectieve manier moeten worden gevoerd door gekwalificeerde organisaties die in de sector een algemene erkenning genieten."
Labels: Kellog, marketing, ontbijtgranen, voeding
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home