Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 22, 2010

Farmaceutica weinig innovatief met online strategieën

Een groot gedeelte van de internetgebruikers is geïnteresseerd in online gezondheidsinformatie, maar slechts weinig farmaceutische bedrijven slagen erin om op hun websites een optimale communicatie uit te bouwen met de consument. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Accenture. Er wordt aan toegevoegd dat de farmaceutische bedrijven op dat gebied ook steeds meer terrein moeten prijs geven aan sociale media en andere online gemeenschappen. De onderzoekers merken op dat farmaceutische bedrijven met een investering in online innovaties, zoals sociale netwerking en mobiele media, dan ook een veel grotere impact zullen hebben op de keuzes die hun patiënten maken.

Accenture voert aan dat 68 procent van de internetgebruikers online gezonheidsinformatie zoekt, maar slechts 11 procent bezoekt geregeld een website van een farmaceutisch bedrijf. Daarbij wordt opgemerkt dat 69 procent van de respondenten van mening is dat de websites van farmaceutische ondernemingen onvoldoende inspanningen doen om de geschikte content over medische onderwerpen en geneesmiddelen aan te bieden. In plaats van een boeiende ervaring aan te bieden, met een daadwerkelijke dialoog op een niveau dat de consument daadwerkelijk kan begrijpen, zijn de meeste websites volgens de respondenten steriel en vlak.

"Websites van farmaceutische ondernemingen zoals Pfizer en Wyeth zijn niet meer dan een koude voorstelling van het bedrijf en zijn producten," merken de onderzoekers op. "Buiten de traditionele bedrijfscontent wordt er geen enkele poging ondernomen om de consument te boeien. Bovendien blijft de online aanwezigheid van deze bedrijven meestal beperkt tot een website. Het gebruik van sociale netwerken en zelfs basiskanalen zoals blogs, is bijzonder zeldzaam. Die koude benadering en gebrek aan communicatie doet de consument op zoek gaan naar andere online informatiekanalen, zoals communities en sociale media, hoewel die mogelijk niet altijd de meest betrouwbare informatiebronnen zijn."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home