Amerikaanse sportsponsoring laat herstel optekenen
De vier grote Noord-Amerikaanse sportbonden zullen dit jaar gezamenlijk 2,28 miljard dollar sponsoringinkomsten realiseren. Volgens het gespecialiseerde onderzoeksbureau IEG wordt daarmee een groei met 7,6 procent opgetekend tegenover vorig jaar. Er wordt gewag gemaakt van een sterke heropleving tegenover het dieptepunt van vorig jaar, toen veel marketeers zich uit evenementen zoals de Super Bowl terugtrok en de Major League Baseball, National Basketball League, National Football League en de National Hockey League hun gezamenlijke sponsoringinkomsten met 3 procent zagen dalen. De groei is volgens de onderzoekers ook veel groter dan oorspronkelijk was verwacht. Begin dit jaar werd rekening gehouden met een groei van slechts 2,8 procent.
Er wordt wel opgemerkt dat de inkomsten van amateursporten, autosport en andere professionele takken zoals golf en tennis achterop blijven. Met een stijging van 9,4 procent tot 327 miljoen dollar laat de ijshockeysport volgens de onderzoekers de grootste groei optekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de sport een aantal nieuwe sponsors heeft kunnen aantrekken, maar ook de terugkeer heeft gezien van een aantal vroegere sponsors. Op de tweede plaats staat het basketbal met een stijging van 8,5 procent tot 536 miljoen dollar, gevolgd door het American football met een groei van 7 procent tot 870 miljoen dollar en baseball met een stijging van 6,6 procent tot 548 miljoen dollar.
Er wordt aan toegevoegd dat de ijshockeycompetitie een schitterend seizoen achter de rug heeft. De competitie liet tijdens de playoffs een nieuw record aan kijkcijfers optekenen. De inkomsten uit reclame en sponsoring stegen met 66 procent. De competitie trok met Discover ook voor het eerst een financiƫle dienstverlener als sponsor aan, terwijl Bridgestone zijn bestaande contract met vijf jaar verlengde. Ook Gatorade werd toegevoegd aan de lijst met hoofdsponsors. Het herstel van de sportsponsoring heeft volgens IEG vooral te maken met een groeiende vraag na twee jaar besparingen bij de bedrijven, de uitbreiding van de marketing-mogelijkheden en het herstel van de budgetten in de financiƫle sector.
Er wordt wel opgemerkt dat de inkomsten van amateursporten, autosport en andere professionele takken zoals golf en tennis achterop blijven. Met een stijging van 9,4 procent tot 327 miljoen dollar laat de ijshockeysport volgens de onderzoekers de grootste groei optekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de sport een aantal nieuwe sponsors heeft kunnen aantrekken, maar ook de terugkeer heeft gezien van een aantal vroegere sponsors. Op de tweede plaats staat het basketbal met een stijging van 8,5 procent tot 536 miljoen dollar, gevolgd door het American football met een groei van 7 procent tot 870 miljoen dollar en baseball met een stijging van 6,6 procent tot 548 miljoen dollar.
Er wordt aan toegevoegd dat de ijshockeycompetitie een schitterend seizoen achter de rug heeft. De competitie liet tijdens de playoffs een nieuw record aan kijkcijfers optekenen. De inkomsten uit reclame en sponsoring stegen met 66 procent. De competitie trok met Discover ook voor het eerst een financiƫle dienstverlener als sponsor aan, terwijl Bridgestone zijn bestaande contract met vijf jaar verlengde. Ook Gatorade werd toegevoegd aan de lijst met hoofdsponsors. Het herstel van de sportsponsoring heeft volgens IEG vooral te maken met een groeiende vraag na twee jaar besparingen bij de bedrijven, de uitbreiding van de marketing-mogelijkheden en het herstel van de budgetten in de financiƫle sector.
Labels: sponsoring, sport
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home