Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 20, 2010

Chinese consumentenvertrouwen voor eerst gedaald

Tijdens het derde kwartaal van dit jaar is het consumentenvertrouwen in China voor het eerst in achttien maanden gedaald. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen en het Chinese National Bureau of Statistics. Tijdens het derde kwartaal stond het Chinese consumentenvertrouwen op 104 punten. Dat is vijf punten lager dan tijdens het kwartaal voordien. Vooral in landelijke gebieden werd een belangrijke terugval opgetekend. Daar werd een daling van 117 punten naar 106 punten opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat ook de bewoners van steden van de vierde grootste zich minder optimistich toonden dan tijdens het tweede kwartaal.

Een groot gedeelte van het dalende optimisme moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de stijgende voedselprijzen. Die liggen inmiddels 10,1 procent hoger dan vorig jaar. Pan Jiancheng, onderdirecteur van het Chinese National Bureau of Statistics, voert daarbij aan dat vooral consumenten met een lager inkomen de inflatie vrezen. Voeding is voor de bevolking volgens Pan Jiancheng nu eenmaal een gevoelig onderwerp, zodat prijsfluctuaties in die categorie een belangrijke impact hebben op het consumentenvertrouwen. In het algemeen verwacht 76 procent van de Chinese consumenten dat de prijzen verder zullen blijven stijgen, tegenover 70 procent in een eerder onderzoek. Op het platteland is er een stijging met 11 procentpunten tot 70 procent.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de consumenten door het dalend vertrouwen minder snel geneigd zullen zijn om aankopen te doen. Voor slechts 41 procent van de Chinese consumenten is het op dit ogenblik dan ook een interessante periode om aankopen te doen. Dat is een daling met 11 procentpunten tegenover het tweede kwartaal van dit jaar. In de grootste Chinese steden, zoals Peking en Shanghai, blijkt het consumentenvertrouwen echter op hetzelfde niveau gebleven te zijn. In de steden van de tweede en derde grootte is er zelfs een stijging merkbaar. Deze laatste evoluties zullen er volgens de onderzoekers toe leiden dat het algemene Chinese consumentenvertrouwen op termijn een verdere groei zal kennen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home