Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 11, 2010

Europa schort vrijhandelsakkoord met Zuid-Korea op

De invoering van een vrijhandelsakkoord tussen de Europese Unie en Zuid-Korea zou mogelijk vertragingen kunnen oplopen, nadat een aantal lidstaten van de Europese Unie extra garanties hebben gevraagd voor de Europese industrie. Daarbij wordt vooral gewezen op mogelijke bedreigingen voor de autosector, die een zware impact zou kunnen ondervinden van de grotere concurrentie van de Zuid-Koreaanse autoconstructeurs. Italiƫ dreigt met een veto tegen het vrijhandelsakkoord. Een definitieve beslissing over het vrijhandelsakkoord werd door het Europees Parlement uitgesteld. Gesteld werd dat het akkoord midden oktober opnieuw zou worden behandeld.

Er werd voorgesteld dat de invoertarieven voor Zuid-Koreaanse import zou worden opgedreven indien er een ernstige schade voor Europese producenten zou dreigen. Mogelijk zouden deze tarieven individueel kunnen worden vastgelegd voor de Europese lidstaten die door de concurrentie het zwaarste worden getroffen in plaats van in de hele Europese Unie. De Zuid-Koreaanse autosector heeft al een belangrijk aandeel op de Europese automarkt en die aanwezig blijft toenemen. Tijdens de eerste helft van dit jaar noteerde de Zuid-Koreaanse constructeur Hyundai op de Europese markt een verkoopgroei met 10 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij Kia werd een groei met 13 procent opgetekend.

Europa vertegenwoordigt 15 procent van de totale uitvoer van de Zuid-Koreaanse autosector. Daarentegen gaat slechts 1 procent van de Europese auto-export naar Zuid-Korea. Dat draagt bij tot het groeiend handelstekort van Europa met Zuid-Korea. Dat handelstekort bedroeg tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 5 miljard euro. De Europese autosector wijst al langer op de oneerlijke concurrentie van een vrijhandelsakkoord met Zuid-Korea. Daarbij wordt opgemerkt dat Koreaanse producenten de kans krijgen om in Europa aan bijzonder concurrentiƫle prijzen op de markt te komen, dankzij onder meer goedkope componenten die in andere landen, zoals China, worden gemaakt.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home