Voetbalsupporter heeft weinig honger
De Britse horecagroep Mitchells & Butlers (M&B), eigenaar van onder meer de ketens Harvester en All Bar One, heeft tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika een duidelijke vertraging in de omzetgroei opgetekend. De horecagroep stelt dat het publiek tijdens het evenement duidelijk minder interesse had om uit eten te gaan. De periode van het wereldkampioenschap liet nog een groei optekenen van 1,2 procent, tegenover een stijging met 1,8 procent de periode daarvoor. Sinds het begin van dit jaar noteert Mitchells en Butlers een omzetgroei van 1,6 procent. Het concern geeft toe op het gebied van bierprijzen niet te kunnen concurreren tegen de supermarkten.
"Het wereldkampioenschap voetbal heeft duidelijk een negatieve impact gehad op de restaurant-omzet," aldus Adam Fowle, chief executive van Mitchells & Butlers, tegenover de Britse krant The Telegraph. "De vertraging is ongetwijfeld een eenmalige gebeurtenis. De terugval is niet te wijten aan een daling in het consumentenvertrouwen, want uit de cijfers blijkt dat de dalperiodes in de verkoop perfect samenvielen met de dagen en zelfs uren van de wedstrijden van de Engelse nationale ploeg op het wereldkampioenschap. Mensen komen naar de pub om een maaltijd te nuttigen, vooral op vrijdagavond en zaterdagavond en op zondag. Wanneer wedstrijden op die dagen waren gepland, viel het aantal bezoekers duidelijk terug."
Adam Fowle geeft toe dat Mitchells & Butlers er niet in geslaagd is om het typische café-publiek aan te trekken. Hij merkt daarbij op dat de horeca-sector onmogelijk kan concurreren met de prijzen die in supermarkten worden aangerekend voor bier. Adam Fowle geeft ook toe dat de vooruitzichten voor de toekomst onzeker blijven, aangezien het niet duidelijk is of de consument zal blijven besparen op niet-noodzakelijke uitgaven. Hij merkt wel op dat de groep op schema zit om zijn doelstellingen voor het jaar te realiseren. De groep zegt verdere overnames te overwegen. Dat zal gefinancierd worden met de opbrengsten van de verkoop van tweeënvijftig hotels, die voor een bedrag van 88 miljoen pond werden overgedragen aan Travelodge. De rest van het bedrag gaat naar renovaties.
"Het wereldkampioenschap voetbal heeft duidelijk een negatieve impact gehad op de restaurant-omzet," aldus Adam Fowle, chief executive van Mitchells & Butlers, tegenover de Britse krant The Telegraph. "De vertraging is ongetwijfeld een eenmalige gebeurtenis. De terugval is niet te wijten aan een daling in het consumentenvertrouwen, want uit de cijfers blijkt dat de dalperiodes in de verkoop perfect samenvielen met de dagen en zelfs uren van de wedstrijden van de Engelse nationale ploeg op het wereldkampioenschap. Mensen komen naar de pub om een maaltijd te nuttigen, vooral op vrijdagavond en zaterdagavond en op zondag. Wanneer wedstrijden op die dagen waren gepland, viel het aantal bezoekers duidelijk terug."
Adam Fowle geeft toe dat Mitchells & Butlers er niet in geslaagd is om het typische café-publiek aan te trekken. Hij merkt daarbij op dat de horeca-sector onmogelijk kan concurreren met de prijzen die in supermarkten worden aangerekend voor bier. Adam Fowle geeft ook toe dat de vooruitzichten voor de toekomst onzeker blijven, aangezien het niet duidelijk is of de consument zal blijven besparen op niet-noodzakelijke uitgaven. Hij merkt wel op dat de groep op schema zit om zijn doelstellingen voor het jaar te realiseren. De groep zegt verdere overnames te overwegen. Dat zal gefinancierd worden met de opbrengsten van de verkoop van tweeënvijftig hotels, die voor een bedrag van 88 miljoen pond werden overgedragen aan Travelodge. De rest van het bedrag gaat naar renovaties.
Labels: horeca, Mitchells Butlers, pub, voetbal, wereldkampioenschap

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home