Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 27, 2010

Omzet Amerikaanse concertmarkt met 17 procent gedaald

De honderd meest succesvolle concert-tournees in Noord-Amerika hebben tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 965,5 miljoen dollar. Dat is een daling met 17 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het bureau PollStar. De opbrengst ligt op het laagste niveau sinds vijf jaar, toen tijdens de eerste jaarhelft een opbrengst van 730,9 miljoen dollar werd gerealiseerd. De gemiddelde opbrengst per concert daalde met 14,4 procent tot 422.000 dollar. Het aantal verkochte tickets daalde met 12 procent tot 15,9 miljoen eenheden. Ook dat is het slechtste resultaat in vijf jaar tijd, toen 14,5 miljoen tickets werden verkocht.

Per concert werden gemiddeld 6.951 tickets verkocht. Dat is een daling met 9 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. De gemiddelde ticketprijs daalde met 6 procent tot 60,77 dollar. In de eerste helft van vorig jaar werd nog een recordprijs van 64,61 dollar per ticket genoteerd. "Rekening houdend met de economische situatie, mag verwacht worden dat de ticketprijzen ook tijdens de tweede helft van dit jaar verder zullen dalen," merkt PollStar op. De algemene terugval van de concertsector is volgens het bureau te wijten aan de economische malaise op de Amerikaanse markt en het feit dat de grote groepen de voorbije periode Mexico zoveel mogelijk hebben vermeden.

Madison Square Garden in New York was tijdens de eerste helft van dit jaar de meest succesvolle concertlocatie van Noord-Amerika. Daar werden acht van de honderd grootste concerten georganiseerd. Daarna volgen de Hollywood Bowl het Staples Center in Los Angeles and het Foro Sol en het Auditorlo Nacionalin Mexico City, met telkens vier concerten. Daarna volgen het Air Canada Centre in Toronto en het Verizon Center in Washington met elk drie concerten. Voor de eerste keer in de geschiedenis was AEG Live de grootste concert-promotor op de Amerikaanse markt. AEG Live tekende voor zesenveertig van de honderd grootste concerten, met Bon Jovi als meest succesrijke act. Rivaal Live Nation volgde op de tweede plaats met zevenentwintig concerten, onder meer met Elton John en Billy Joel.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home