Grotere zelfregulering gevraagd van direct marketing
"De nieuwe code heeft een wettelijke afdwingbaarheid, maar leden van de organisatie verplichten zich wel om de opgelegde instructies te volgen," aldus het magazine The Register. "De nieuwe code is strenger dan de vorig versie, waar nog een onderscheid werd gemaakt tussen online en offline activiteiten. Ook voor jongeren tot zestien jaar zijn een aantal beperkingen ingelast. Metcalfe merkt op dat in de nieuwe code ook extra richtlijnen zijn opgenomen over databescherming, consumentenkrediet, prijzentrekkingen, telemarketing en consumentenbescherming. Ook wordt in de code aandacht besteed aan de duurzaamheidsclaims, waarbij het probleem van greenwashing moet worden aangepakt."
De Britse Direct Marketing Association merkt op dat bedrijven die zich richten op jongeren, ervoor moeten zorgen dat deze groep op een gepaste manier wordt behandeld. "Zelfs wanneer een website in eerste instantie niet gericht is op jongeren, moet men er rekening mee houden dat deze leeftijdsgroep er eventueel interesse zou in kunnen tonen," wordt er daarbij opgemerkt. "Ook dat zorgt ervoor dat de bedrijven daar een verantwoordelijkheid moeten opnemen." De Direct Marketing Association voegt er aan toe dat het ook de eerste keer is dat er expliciete richtlijnen worden gegeven over de benadering van de duurzaamheids-problematiek.
Labels: direct marketing, zelfregulering
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home