Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 28, 2010

Merk Tiger Woods zal zich nooit meer helemaal herstellen

Het merk Tiger Woods zal zich nooit helemaal herstellen van de schade die het de voorbije periode heeft opgelopen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Q Scores Company. Daarbij wordt opgemerkt dat de populariteit van de golfspeler bij de sportliefhebber met één derde is gedaald. Bij het algemene publiek is die populariteit met de helft gedaald. Steven Levitt, president van Q Scores Company, merkt op dat Woods voor het uitbreken van de schandalen rond zijn buitenechtelijke relaties een bijzonder grote populariteit genoot, maar daarna ook den gigantische val maakte. Er is volgens Levitt nog maar weinig dat daar opnieuw verbetering in kan brengen. Het persoonlijk leven van de speler ligt aan diggelen en ook zijn succes op het golfterrein is quasi helemaal verdampt.

Bij sportliefhebbers heeft Woods volgens het rapport nog een positieve score van 30 procent, tegenover een niveau van 44 procent vorig jaar. Tegelijkertijd is zijn negatieve score van 15 procent naar 39 procent gestegen. De onderzoekers stellen dat daaruit blijkt dat het merk Tiger Woods zware klappen heeft gekregen en het zich daarvan nog heel moeilijk helemaal zal herstellen. Bij het algemene publiek is de situatie nog erger. Daar is de positieve score van Woods op één jaar van 32 procent tot 12 procent teruggevallen, terwijl de negatieve score van 16 procent naar 49 procent is gestegen. Woods haalde met zijn huwelijksperikelen de koppen van alle media en verscheidene sponsors haakten af. Bovendien heeft hij ook na zijn terugkeer in het golf sportief weinig prestaties geleverd.

"Met zijn ingestorte populariteit en de beperkte interesse van het algemene publiek voor de golfsport, is het moeilijk te verwachten dat Woods ooit nog zijn commerciële kracht uit het verleden zal kunnen terugwinnen, zelfs wanneer hij sportief opnieuw zijn dominante rol uit het verleden zou opnemen," voert Levitt aan tegenover het magazine Marketing Daily. Levitt wijst erop dat basketter Kobe Bryant - die door een jonge vrouw beticht werd van verkrachting - evenmin zijn vroegere commerciële niveau later heeft kunnen evenaren, zelfs al was hij sportief opnieuw succesvol. Levitt zegt dat Woods nog wel interessant kan zijn voor verkopers van golf-materiaal, maar voor de algemene consumentenmarkt zal men volgens hem geen beroep meer doen op de golfspeler.

Labels: , , , ,

1 Comments:

  • At 11:12 AM , Blogger Rene Quist said...

    Dag wij zijn Golfvivant.nl en zouden dit artikel ook graag op onze site plaatsen.

    Met groet,

    René Quist

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home