Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 02, 2006

Huidige tieners zijn creatiever

De tieners van vandaag zijn creatiever en geïnteresseerder in kunst en cultuur dan de vorige generatie. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het reclamebureau Energy/BBDO. Bovendien stelt het rapport dat de jongeren van vandaag ook meer sociaal voelend zijn, maar anderzijds een duidelijk wantrouwen tentoon spreiden tegen alle vormen van commerciële communicatie.

"Jongeren tussen de 13 en 18 jaar voelen zich thuis in de wereld van kunst en muziek," benadrukken de onderzoekers. "De vorige generatie had daarentegen meer voeling met spanning, sensatie en extreem gedrag. Daarnaast is de huidige generatie altruïstische en nieuwsgieriger naar de wereld. Verder blijkt ze ook meer interesse te hebben in technologie, maar is ze ook minder merkbewust."

De onderzoekers stellen dat de huidige generatie tieners vooral vrijheid, eerlijkheid, gelijkheid, leergierigheid, milieubeheer, nieuwsgierigheid en creativiteit als waarden naar voor schuiven. Veel minder belangrijk zijn imago, status, rijkdom, uiterlijk, onderscheid tussen de seksen en geloof. Wereldwijd zijn Sony, Nokia, Adidas, Nike, Colgate, Nestle, Cadbury, Coca-Cola, M&Ms en Kodak bij de tieners de meest populaire merken.

Tegenover reclame en andere vormen van commerciële reclame heeft de huidige tienergeneratie volgens de onderzoekers een duidelijk wantrouwen. Zo wordt door 54 procent van de ondervraagden gesteld dat de bedrijven jongeren misleiden, terwijl 60 procent van mening is dat reclame niet met de waarheid strookt.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij jongeren in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilie, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Polen, Rusland, China, Taiwan, India en Australie.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home