Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 01, 2006

Ook nationalisering voor Russische autosector?

De Russische autosector zou moeten genationaliseerd worden. Dat is de mening van Boris Aljoschin, economisch raadgever van de Russische president Vladimir Poetin. Aljoschin voert aan dat de invoer van buitenlandse auto's oneerlijke concurrentie betekent voor de Russische autosector. De binnenlandse merken vinden geen kopers meer, waardoor een industrie met miljoenen arbeidsplaatsen voor een gigantische ramp staat. Na de energie en machinebouw lijkt de Russische overheid dan ook een derde grote economische tak onder controle te willen krijgen.

Aljoschin meent dat een nationalisering van de Russische autosector, waarbij alle activa in een staatsholding zouden geconcentreerd worden. Het reddingsplan van de economisch raadgever zou vier miljard euro kosten. Poetin zou het eens zijn met Aljoschin, waardoor na de energiesector en de machinebouw een derde grote economische sector opnieuw onder de controle van de Russische staat zou komen.

Onder de vleugels van die nieuwe holding zouden alle grote Russische automerken komen. Het gaat daarbij om AvtoVAZ (Lada), KamAZ, GAZ (Volga) en UAZ. Vorig jaar produceerde de Russische autosector 1,3 miljoen exemplaren. Aljoschin voert aan dat de betrokken bedrijven elk een eigen marktniche hebben en complementair zijn aan elkaar. De nationalisering zou tot synergieën en dus besparingen moeten leiden.

De Russische staat heeft op dit ogenblik in geen van de betrokken bedrijven een meerderheidsaandeel. Bij AvtoVAZ en KamAZ is de overheid een minderheidsaandeelhouder, maar GAZ wordt gecontroleerd door de oligarch Oleg Deripaska, terwijl UAZ in handen is van miljardair Alexej Mordaschow. Geen van beide werd blijkbaar door Aljoschin bij zijn toekomstvisie over de sector geraadpleegd.

De Russische automarkt is één van de snelst groeiende van de wereld. Vorig jaar gaven de Russen 18,3 miljard euro uit aan auto's, een stijging met 22 procent tegenover het jaar voordien. Maar het aandeel van de Russische modellen gaat jaar na jaar achteruit, ten voordele van buitenlandse concurrenten. In 2002 hadden de Russische constructeurs nog een marktaandeel van 63,1 procent, maar dat is inmiddels gedaald tot 48,9 procent. Lada en Volga zeulen een twijfelachtig imago met zich mee en bemiddelde Russen geven dan ook de voorkeur aan Ford, Hyundai en Kia, die assemblage-eenheden hebben in Rusland.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home