Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 01, 2006

Ook Karmann deelt in de klappen

De grote crisis die de grote Amerikaanse automerken doormaken, treft ook specialisten zoals Karmann. De Duitse constructeur, die onder meer voor DaimlerChrysler de Crossfire bouwt, zal dit jaar wellicht een groot aantal jobs moeten schrappen. De grote autobouwers proberen de constructie op dit ogenblik zoveel mogelijk in eigen handen te houden, zodat er voor specialisten als Karmann minder opdrachten komen.

Karmann is een legende in de autoconstructie en bouwt voor grote merken speciale modellen, zoals cabrio's. In deze sector is het bedrijf uit Osnabrück Europees marktleider. Maar omwille van de haperende verkoop van de Crossfire zullen ook bij Karmann banen moeten sneuvelen. In de tweede helft van dit jaar zouden dan ook een aantal afvloeiingen moeten gebeuren. Die ingreep zou vooral de autoconstructie in de hoofdzetel treffen. Daar werken op dit ogenblik 5.300 mensen. Wereldwijd telt Karmann 8.000 medewerkers.

Andere afdelingen van het Duitse bedrijf, zoals de daksystemen, zouden gespaard blijven. Daar worden immers weinig problemen verwacht. Maar hoeveel werknemers er uiteindelijk zullen moeten vertrekken, kon Karmann nog niet bekend maken. De Duitse constructeur bouwt sinds 2003 de Chrysler Crossfire, een tweezitter, voor de hele wereld. In 2004 werd een recordproductie bereikt van 35.700 auto's. Het voorbije jaar liep dat echter terug tot amper 12.500 exemplaren en er wordt geopperd dat dit aantal dit jaar wel eens gehalveerd zou kunnen worden, al wordt dat door het bedrijf als speculatie van de hand gewezen.

Karmann wijst erop dat de productie en de afzet van de Crossfire op schema zitten. "Er is geen enkele auto die in het derde en vierde jaar van zijn levenscyclus meer geproduceerd en verkocht wordt dan voordien," vertelden woordvoerders van de autoconstructeur tegen het persbureau DPA. "Bovendien is de Crossfire een emotioneel nichevoertuig dat slechts in één variant aangeboden wordt." Het model is ook vooral bestemd voor de Amerikaanse markt.

De constructeur stelt dat Osnabrück met een aflopende productie wordt geconfronteerd en er gezocht moet worden naar nieuwe opdrachten. Maar grote autobouwers zoals Opel, Volkswagen en Ford evenmin op volle capaciteit draaien en hun auto's dan ook in eerste instantie in eigen vestigingen laten produceren. Dat heeft tot gevolg dat de bestellingen bij derden worden teruggeschroefd, wat ook daar voor afvloeiingen zorgt."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home