Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, January 30, 2006

Europese frisdrankensector belooft zelfdiscipline

De frisdrankfabrikanten hebben beloofd geen reclame meer te zullen maken die specifiek gericht is op kinderen. Dat heeft de Unesda, de Europese Unie van Drankenfabrikanten, gesteld. Ook zullen de producenten een aantal dranken niet langer verkopen op basisscholen, tenzij de schooldirecties daar zelf om vragen.

De voedingsector, met onder meer Unilever, Coca-Cola en Pepsi, zegt daarmee te willen meewerken aan het bestrijden van het overgewicht van kinderen. Markos Kyprianou, Europees Commissaris voor gezondheid had de bedrijven vorig jaar nog verzocht om medewerking om het probleem van overgewicht mee te helpen aanpakken.

Kyprianou benadrukte dat een kwart van de kinderen in de Europese Unie met overgewicht te kampen heeft. Zij zijn volgens de commissaris de hartpatiƫnten en diabetici van morgen. De drankensector zelf stelt dat deze overeenkomst een grote stap voorwaarts is die moet uitgevoerd en gecontroleerd moet worden.

De beperkingen die de industrie zichzelf oplegt omhelst niet alleen op de traditionele reclame en spotjes op radio en televisie, maar ook over websites. Vooral op het gebied van promoties ten opzichte van kinderen beneden de twaalf jaar wil de sector zich naar eigen zeggen bijzonder terughoudend opstellen.

Bij scholen in het voortgezet zou er gewerkt worden met speciale automaten, waar naast de traditionele frisdranken ook fruitsappen en water zouden worden aangeboden. Bovendien zouden de betrokken automaten ook reclamevrij worden en bovendien boodschappen omvatten over een gezonde levensstijl en een evenwichtig voedingspatroon.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home