Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 01, 2006

Gas-reclame naast Holocaust-verhaal

Het Duitse energiebedrijf E.ON is compleet buiten zijn eigen wil midden in een incident terecht gekomen rond racisme. Het gasbedrijf had een grote advertentie geplaatst in de Duitse krant Landeszeitung Lüneburg. Op de tegenovergestelde pagina verscheen echter een artikel over het lot van de Sinti-zigeuners in het Nazi-vernietigingskamp van Auschwitz, waar tallozen onder hen vergast werden.

De Duitse krant heeft zich spontaan verontschuldigd voor het ongewild naast elkaar plaatsen van het artikel en de advertentie van het energiebedrijf. De krant benadrukte het te betreuren niet vooraf opgemerkt te hebben dat beide tegenover elkaar in de krant terecht zouden komen. De krant kreeg talloze klachten over de ongepaste plaats van de advertentie, maar stelt dat er van kwaadwillige bedoelingen geen sprake was.

De Holocaust zou aan 200.000 tot 800.000 Sinti- en Roma-zigeneurs het leven hebben gekost. De krant voegt er aan toe dat de vergissing in contradictie staat met het artikel, dat de bedoeling had om een bijna vergeten hoofdstuk van de Nazi-misdaden opnieuw onder de aandacht te brengen. Bovendien wordt er gesteld dat op die manier ook het energiebedrijf onterecht in een negatief daglicht werd gesteld.

E.ON wees erop dat het bedrijf geen controle heeft over de plek waar de reclame verschijnt, maar voegde er aan toe het incident liefst zo vlug mogelijk gesloten te zien.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home