Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 01, 2006

Prijzenoorlog op Spaanse sigarettenmarkt

In Spanje is een prijzenoorlog aan de gang tussen tabaksgigant Philip Morris (Marlboro) en Altadis, de producent van enkele locale sigarettenmerken. Dat heeft ertoe geleid dat een pakje Marlboro er nu 2,35 euro moet betaald worden, terwijl de prijs van de Spaanse Fortuna-sigaret is gezakt tot 1,85 euro. Met die prijzenslag lijkt een groot gedeelte van de anti-tabakscampagnes van de Spaanse overheid zijn effect te verliezen.

In Spanje wordt door dertig procent van de bevolking gerookt. De Spaanse regering probeert het roken te ontmoedigen door het opdrijven van de tabaksbelasting en een rookverbod op de werkvloer. Maar die inspanningen dreigen nu een gedeelte van hun impact verliezen, nadat de prijs voor een pakje Marlboro van 2,75 naar 2,35 euro gebracht werd. Marlboro wordt in Spanje beschouwd als een prestige-merk, maar werd door de prijsverlaging goedkoper dan de concurrerende merken, zoals de populaire Fortuna-sigaret van Altadis.

Altadis had eerder dit jaar zijn prijzen verhoogd, maar schroefde die beslissing terug en dook met een verkoopprijs van 1,85 euro opnieuw onder Marlboro. Het bedrijf verlaagde ook de prijzen van andere sigaretten, zoals Nobel en Ducados. Het bedrijf stelt dat deze prijsverlaging de enige mogelijk is om concurrentieel te blijven op de Spaanse markt.

Inmiddels wordt de Spaanse eerste minister Zapatero ervan beschuldigd dat hijzelf het rookverbod op de werkvloer heeft overtreden. Dat zou gebeurd zijn in La Moncloa, het gebouw dat hij zowel gebruikt als ministerieel adres en als private woning. Zapatero zou er samen met een Catalaans politicus gerookt hebben. Woordvoerders van de Spaanse regering stellen dat de eerste minister rookt in de privé-appartementen van het gebouw, waar het roodverbod niet geldt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home