Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 13, 2006

Ford profiteert van het internet

De online marketing levert de Amerikaanse autoconstructeur Ford geen windeieren op. Het voorbije jaar was immers tien procent van de autoverkoop afkomstig van klanten die hun zoektocht naar een nieuwe auto gestart waren met behulp van FordDirect. Ook voor de dealers zou de online marketing een goedkopere oplossing zijn dan de traditionele kanalen.

Ford maakte bekend dat het voorbije jaar 250.000 auto's werden verkocht langs FordDirect. Dat is een stijging met vijftien procent tegenover het jaar voordien. "Bovendien zou dit volgens Ford ook de dealers geld hebben besparen," merkt het magazine DM News op. "De kost per verkochte auto bedroeg immers amper 100 dollar, amper een kwart van het bedrag dat ze moesten investeren in traditionele marketing."

FordDirect ging van start in 2000 en is een joint-ventures van de Amerikaanse constructeur en 4.500 van zijn dealers. FordDirect beheert 100.000 zoektermen om de online trafiek te genereren naar locale dealers. Die moeten alleen betalen wanneer er inderdaad een contact met de klant wordt gelegd. FordDirect zal zich volgens het concern in de toekomst ook bekommeren over het beheer van de websites van de dealers. Dat gebeurt onder de naam DealerConnection. Bovendien wil FordDirect ook CRM-toepassingen introduceren voor zijn online dealer-netwerk.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home