Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 21, 2006

Managers hebben tegenspraak nodig

Leiders moeten er voor oppassen dat zij niet ijdel worden. Die waarschuwing komt van het magazine Management Scope. Zodra leiders gaan denken dat zij onmisbaar zijn, zichzelf beter gaan vinden dan anderen en met hun hoofd in de wolken zitten, kan dat volgens het magazine gevaarlijk zijn voor hun organisatie.

"IJdelheid is immers het creeren van illusies," aldus Management Scope. "IJdele managers zien niet meer dat ze eigenlijk minder groots zijn dan dat zij zelf denken. Ze dulden geen tegenspraak meer en luisteren niet naar mensen die een lagere rang hebben."

Om te voorkomen dat leiders ijdel worden, moeten zij volgens het magazine bewust zelf hun eigen tegenspraak organiseren. "Ze moeten vermijden dat zij te veel vleiers, mensen die hen alleen maar naar de mond praten, om zich heen krijgen," wordt er opgemerkt. "Tegenspraak kan komen van medewerkers, belanghebbendenof zelfs het thuisfront."

Leiders moeten volgens Management Scope medewerkers uitnodigen zich uit te spreken en daar goed naar luisteren. "De top weet het immers lang niet altijd beter dan de werkvloer," wordt er opgemerkt. "In veel gevallen is de werkvloer zelfs veel beter op de hoogte van bepaalde processen of van de wensen van klanten. Leiders bewijzen zichzelf een goede dienst als zij veel ruimte geven aan medewerkers van lagere echelons."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home