Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 22, 2005

Website duurder dan men denkt

Bedrijven onderschatten heel dikwijls de onderhoudskost van hun website. Dat blijkt uit het 'Gebruikersonderzoek Content Management Systemen 2006' van Entopic. Maar over het algemeen is men wel tevreden met zijn website.

"Meer dan driekwart van bedrijven beschouwt informeren als de belangrijkste doelstelling van zijn website," benadrukken de Nederlandse onderzoekers. Maar ruim tien procent ziet de verkoop als de belangrijkste bestaansreden van de online aanwezigheid.

Opmerkelijk is echter dat 42 procent van de onderzochte bedrijven de kosten van het beheer van de website verkeerd inschat. Ook bij de implementatie gebeuren blijkbaar heel dikwijls verkeerde inschattingen. In veel gevallen wordt de projectbegroting overschreden en bij veertig procent is daarbij sprake van een verkeerde inschatting van de implementatiekosten. De grootste accuraatheid wordt daarbij bereikt bij de kosten van hard- en software.

Eénderde van de bedrijven verwachtte bovendien dat zijn content management systemen (csm)maximaal drie jaar zou meegaan. Veertig procent hoopt daarbij op een periode van vier tot zes jaar. Negatieve ervaringen met csm-projecten worden wel steeds meer een zeldzaamheid.

De meeste bedrijven toonden zich echter wel tevreden met hun content management systeem, terwijl men ook een positieve waardering had voor de partner waarop een beroep werd gedaan voor de implementatie. Nagenoeg de helft wil in de toekomst echter meer zelf in handen nemen, terwijl twintig procent meer activiteiten zou willen uitbesteden.

Slechts negen procent van de bedrijven toont zich ronduit ontvreden over het csm-project. Klachten zijn er vooral over de traagheid, omslachtigheid en een weinig intuïtief karakter.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home