Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 02, 2005

Tweede internetboom is onvermijdelijk


Er is duidelijk een tweede internetboom op komst. Dat stelde Tiffany Shlain, oprichtster van de Webby Awards, tijdens een samenkomst van specialisten over de toekomst van het internet. Ze voegde er meteen aan toe dat er volgens haar is er ook nooit een internetcrisis geweest.

"Het is opwindend vast te stellen hoeveel mensen er vandaag online zijn," vertelde Shlain tijdens een samenkomst van een aantal internet-specialisten in New York naar aanleiding van de tiende verjaardag van de Webby Awards.

Journalist James Surowiecki had het daarbij over de impulsen van het internet in de richting van openheid en vrijheid. Surowiecki meent dat het internet grote mogelijkheden heeft om verder in te spelen op de enorme collectieve kennis van de mensheid.

Google en de foto-sharing service Flickr zijn daar volgens hem duidelijke aanwijzingen voor. Dergelijke initiatieven leveren volgens hem dikwijls briljante collectieve resultaten op, zonder dat daarbij veel extra inspanningen worden gevraagd van de deelnemers.

Reclameman Peter Figueredo wees op een trend die de macht over het internet bij de basis zal houden. "Er wordt nu een markt gecreƫerd voor podcasters, nadat de reclame eerder ook al in zee ging met de bloggers," stipte hij aan.

Analist Doug Rushkoff stelde echter dat de commercialisering van het internet duidelijk een mislukking is geworden, net zoals men er volgens hem ook niet in geslaagd is het medium te militariseren. "De sociale agenda blijft het overwicht houden op alle pogingen om het internet een andere richting in te sturen," benadrukte hij.

De dotcom-crisis was volgens hem echter wel een goede zaak. "Breedband werd uitgedokterd door mensen die hun have en goed verloren op de Nasdaq-beurs en dat kunnen we alleen maar toejuichen," benadrukte hij. "Nu is er een echt volksmedium in wording."

Hij stelde daarbij veel hoop in een toekomst met meer samenwerking en een echt community-blogging. "Het internet startte vanuit de cultuur, maar evolueerde daarna naar een financieel gebeuren," merkte hij op. "Maar ik denk dat het terug naar het culturele vlak zal evolueren."

Dankzij internet verdwijnt volgens Frank Bajak, technologie-redacteur bij Associated Press, ook het onderscheid tussen de verschillende media. Er moeten ook intelligentere reclamevormen komen die eindelijk de conventies van de schooltelevisie achter zich laten," voerde hij aan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home