Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 02, 2005

Kranten worden een nichesector

Betalende kranten worden een niche-markt. Dat vertelde Metro-topman Pelle Tornberg aan de Britse krant The Guardian. Hij voegde er aan toe dat 95 procent van de huidige kranten weliswaar zullen overleven, maar dan in een nichemarkt. Tornberg dat betalende kranten vooral tijdens het weekend nog bijval zouden blijven vinden.

"Op lange termijn zullen de gratis kranten tijdens de weekdagen hun betalende soortgenoten vervangen," meent Tornberg, "Wanneer men het televisie-model op de krantenindustrie toepast, zullen de betalende kranten zich er moeten bij neerleggen met kleinere oplages te draaien en wellicht hun prijzen zullen moeten opdrijven, maar daarmee ook de exclusiviteit van de inhoud."

Het Zweedse Metro International, uitgever van de gelijknamige gratis krant in 83 verschillende steden over de hele wereld, heeft dagelijks 15 miljoen lezers en is de meest gelezen krant buiten Japan. In Europa komt Metro aan een oplage van 5,1 miljoen exemplaren.

Aangezien Metro gratis is, moet de krant volgens Tornberg ook geen verhalen opkloppen. "Wij moeten geen bikini-meisjes of gruwelfeiten op onze covers zetten om te verkopen," voerde hij aan. Maar hij gaf wel toe dat het model ook zijn beperkingen heeft. "Een krant met een sterke editoriale lijn, kan dingen doen veranderen," benadrukte hij. "Maar Metro is er niet om de lezers te mobiliseren."

Net zoals het internet, heeft ook het gratis Metro-model voor heel wat onrust gezorgd in de krantensector door aan te geven dat het nieuws gratis beschikbaar is. "Journalisten zijn wellicht de meest conservatieve mensen in de wereld," aldus Tornberg. "Zij houden ervan om over veranderingen te schrijven, maar ze willen niet dat er rondom hen iets verandert."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home