Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 02, 2005

Amerikanen lusten geen frisdrank meer


De verkoop van frisdranken in Amerikaanse scholen kent een zware terugval. Er wordt overgeschakeld naar dranken die een gezonder imago hebben. Dat blijkt uit cijfers van de American Beverage Association (ABA). Dat toont volgens de vakorganisatie aan dat de industrie een brede waaier aan dranken aanbiedt.

Producenten van frisdranken worden door tegenstanders bedreigd met gerechterlijke klachten omdat ze met hun dranken Amerikaanse kinderen een gewichtsprobleem zouden bezorgen. Daarbij wordt gesteld dat de industrie zich bewust richt op schoolkinderen, een gemakkelijk beïnvloedbare groep consumenten.

De ABA ontkent echter die aantijgingen. De nieuwe verkoopcijfers tonen volgens de organisatie aan dat de consument de keuze heeft tussen een brede waaier aan producten. Er wordt aan toegevoegd dat de overstap van jongeren naar gezondere dranken wordt toegejuicht.

De verkoop van frisdranken zou volgens het rapport tussen 2002 en 2004 met niet minder dan 25 procent zijn teruggevallen. Tegelijkertijd steeg de vraag naar sportdranken met 70 procent. Ook flessenwater (23 procent), dieetdranken (22 procent) en fruitsappen (15 procent) kenden een gevoelige groei.

Die cijfers betekenen volgens de ABA dat Amerikaanse scholieren gemiddeld nog één blik frisdrank per week kopen. Tegenstanders merken echter op dat sportdranken weliswaar een gezonder imago hebben, maar toch heel wat suiker bevatten. Volgens Marion Nestlé, docent voeding aan de universiteit van New York, stelde dat de ene ongezonde drankgewoon vervangen wordt door een al even ongezond product.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home