Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 03, 2005

Taiwan wereldtop in yachtenbouw

In Kaohsiung wordt gebouwd aan de eerste industriële zone voor het bouwen van yachten. Het is de bedoeling om de bouwers van mega-yachten van meer dan tachtig voet meer ruimte te geven, hun productiveit op te drijven en hun wereldwijd marktaandeel nog te vergroten.

Taiwan is al één van de grote centra van de wereld voor de bouw van luxe-yachten. Het land staat wereldwijd op een vijfde plaats en de sector realiseert een jaarlijkse export van minstens 200 miljoen dollar.

Twintig jaar geleden was Taiwan vooral gespecialiseerd in de massaproductie en export van kleine, goedkope pleziervaartuigen. Maar de stijgende kosten en de grote concurrentie vanuit buurland China zorgden ervoor dat tweederde van de scheepswerven van het eiland hun poorten sloten.

"Taiwan produceert niet langer goedkoop materiaal en goedkope producten," benadrukte John Lu, directeur van Horizon Yachts, één van de grootste yachtenbouwers van de wereld. "Taiwan schuift op naar de duurdere marktniche en levert producten af met een meerwaarde. Dat is ook zo met onze yachten."

De meeste Taiwanese scheepswerven voor yachten bevinden zich in Kaoshiung. De trend neigt steeds minder naar minder, maar duurdere en grotere boten uit de prijsklasse van multimiljoenen dollars.

Jack Chen, voorzitter van de Taiwan Yacht Industry Association en directeur van Bluewater Yachts, stelt dat het succes van de sector grotendeels te wijten is aan de flexibiliteit en bereidheid van bedrijven om boten op maat te bouwen van de meest veeleisende klant.

"De eigenaars willen een droom beleven," vertelde Chen aan de BBC. "Het is niet alleen de boot, ze willen ook kunst, een meesterwerk en een hoogtechnologie. Taiwan kan dat allemaal leveren, bovendien ook nog aan een goede prijs.

Het bouwproject op 46,5 hectaren kan volgens analisten het succes van Taiwan daarbij bestendigen. De meeste scheepswerven lagen meer in het binnenland en het transport naar de havens zorgde voor grote logistieke problemen. Bovendien wordt ook een nabijgelegen haven aangepast aan yachts en wordt een vakantiegebied met topklasse hotels en andere ontspanningsinfrastructuur uitgebouwd.

Yang Chiu Hsing, gouverneur van Kaohsiung, benadrukte van mening te zijn dat deze projecten duizenden nieuwe jobs zouden kunnen creëren en de export met eenderde zouden kunnen opvoeren. Daarmee wil men de uittocht van klanten naar China stoppen en Taiwan bij de drie grootste producenten van de wereld brengen.

Om die positie verder te benadrukken worden ook de watersport en het maritieme toerisme gepromoot. De voorbije zomer hield Kaohsiung zijn eerste maritieme festival en deze maand wordt er de International Boat and Watersports Show georganiseerd.

Taiwan is verplicht zich op de internationale markt te richten, want er bestaat nauwelijks een binnenlandse yachtsector. De territoriale wateren waren immers lange tijd verboden gebied voor pleziervaartuigen omwille van de angst voor militaire acties vanuit China. Maar ook daar hoopt men op verandering.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home