Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 23, 2005

Ook reclame wordt alsmaar groener

Steeds meer grote bedrijven investeren ruimere reclamebudgetten in milieu-projecten. Daarmee willen ze hun milieubewustzijn tonen en duidelijk maken dat ze zich inspannen om de natuur te beschermen. Zelfs bedrijven die zich nagenoeg nooit aan reclame wagen, veranderen nu van taktiek en etaleren de maatregelen en initiatieven die ze op dat vlak nemen, zelfs al verwachten ze van die reclame-inspanningen geen extra verkopen.

"Zo lanceerde General Electric eerder dit jaar jaar Ecomagination-producten, wat gepaard ging met een reclamecampagne die de milieuvriendelijkheid van de producten moet benadrukken," stipt The New York Times aan. "Ook BP heeft zopas zijn eenheid Alternative Energy opgezet en maakt dat volop bekend met uitgebreide reclamecampagnes."

Er wordt aan toegevoegd dat ook bedrijven die door de milieubeweging als echte vervuilers worden bestempeld, op de groene reclametrein springen. Zo voert Ford uitgebreid reclame voor zijn toekomstige hybride-auto's. ExxonMobil, nog altijd geplaagd door het ongeval van de Exxon Valdez voor de kusten van Alaska (1989), brengt eveneens milieu-aspecten naar voor in zijn reclamecampagnes in de Amerikaanse kranten.

"Het energieprobleem is een bijzonder essentieel maatschappelijk onderwerp en als marktleider beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om daarover te communiceren," benadrukte Exxon-woordvoerder Russ Roberts tegenover The New York Times. "De oliebedrijven, die aangevallen worden vanwege hun grote winsten op de dure energieprijzen, proberen zichzelf daarbij als een onderdeel van de oplossing van het probleem te positioneren dan als het probleem zelf," voegt de krant daar aan toe.

Maar ook andere sectoren beseffen maar al te goed dat reclame voor energievriendelijke motoren en groene producten hun imago kan opkrikken. Ze willen de milieubewuste consument ervan overtuigen dat hij zich in alle gemoedsrust hun producten of aandelen kan aanschaffen. "Wanneer wij de volgende tien jaar acht miljard dollar investeren in alternatieve energie, maken we daar reclame rond," stelde BP-woordvoerder Scott Dean. "Het zijn immers de investeerders, consumenten en regeringen die op basis daarvan beslissingen nemen."

Eileen Claussen, directeur van het Pew Center on Global Climate Change, voerde aan dat de grote bedrijven eindelijk tot het beseft gekomen zijn dat milieubewustzijn een belangrijk onderdeel van hun imago en merk kan zijn. Maar voor vele milieuorganisaties zijn al die groene campagnes niet meer dan een laagje vernis. "Sommige bedrijven zoeken met hun campagnes een maximale goedkeuring voor een minimum aan inspanningen," benadrukte Michael J. Brune, directeur van het Rainforest Action Network.

The New York Times merkt op dat bedrijven geen cijfers bekend maken over hun groene reclames, maar voegt er aan toe dat het om bijzonder grote budgetten lijkt te gaan. Zelfs bedrijven die normaal geen campagnes opstarten om hun eigen groene verdiensten in de verf te zetten, lijken daar nu een uitzonderling op te maken. De investeerdersbank Goldman Sachs heeft nooit reclame gemaakt voor zijn investeringen in windmolenparken, maar geeft nu wel ruchtbaarheid aan een landschenking in Tierre del Fuego (Chili), in samenwerking met de Wildlife Conservation Society.

Hetzelfde geldt voor het Canadese aluminiumbedrijf Alcan. Dat heeft nooit reclame gemaakt rond zijn activiteiten, maar is de jongste maanden gestart met advertenties rond zijn inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Bovendien heeft het ook acties gevoerd rond een duurzaamheidsprijs ter waarde van één miljoen dollar, die het bedrijf vorig jaar is gestart. In kranten in Quebec werd eveneens aangekondigd dat Alcan 100.000 bomen had gepland in de Canadese provincie.

Een woordvoerder van Alcan stelde dat de reclame het bedrijf geen kilogram meer aluminium zal laten verkopen. "Dergelijke acties zijn vooral intern gericht," merkte hij op. "Ons personeel wil fier zijn op het milieubeleid van het bedrijf. Buitenstaanders zullen onze campagne misschien snel vergeten, maar het personeel zal zich hen nog lang blijven herinneren."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home